Flowlity is een van oorsprong Franse start-up die een innovatieve oplossing heeft ontwikkeld waarmee bedrijven hun aanvoerlijnen en voorraadbeheer kunnen digitaliseren. "We gebruiken artificiële intelligentie voor een optimaal voorraadbeheer", zegt Jean-Baptiste Clouard die Flowlity samen met Karim Benchaaboun heeft opgericht. Na een jaar op kruissnelheid zijn ze nu actief in België.
...

Flowlity is een van oorsprong Franse start-up die een innovatieve oplossing heeft ontwikkeld waarmee bedrijven hun aanvoerlijnen en voorraadbeheer kunnen digitaliseren. "We gebruiken artificiële intelligentie voor een optimaal voorraadbeheer", zegt Jean-Baptiste Clouard die Flowlity samen met Karim Benchaaboun heeft opgericht. Na een jaar op kruissnelheid zijn ze nu actief in België. Waarom kiest u voor België? JEAN-BAPTISTE CLOUARD. "We hebben net 5 miljoen euro opgehaald om onze activiteiten in Noord-Europa en vooral de Benelux te ontwikkelen. We stellen een commercieel team aan en hebben met het glasbedrijf Saint-Gobain al een klant in België. Een andere grote klant is Bosch. We zien hier veel groeimarge." Waarom doen die grote bedrijven een beroep op Flowlity? CLOUARD. "De aanvoerlijnen van bedrijven zijn nog altijd gebaseerd op oude deterministische modellen, waarbij een onderneming één specifiek standaardproduct ontwikkelt en daar een afgelijnd pakket aan onderdelen voor nodig heeft. Maar dat is het verleden. Elk bedrijf merkt dat er een toenemende volatiliteit is in wat de klanten vragen. Het aanbod kan niet altijd volgen. Flowlity kan bedrijven helpen om de juiste stock op de juiste plaats op het juiste moment te hebben, om tekorten in de aanvoerlijn te beperken. Anderzijds willen we dure overstocks vermijden." Hoe gaat u concreet te werk? KARIM BENCHAABOUN. "We maken een analyse van de tijdspanne waarin een product ontwikkeld wordt en gaan na wanneer een leverancier tijdig moet aanleveren. We doen hetzelfde bij de promotie van een product. Zo merken we vaak dat een kledingwinkel een deel van de stock te laat krijgt of dat de voorraden niet snel genoeg aangevuld worden. Dankzij ons digitale voorraadbeheer kunnen klanten hun voorraden met 40 procent beperken, wat een aanzienlijke besparing is. Een tekort komt veel minder voor." Na de coronacrisis zijn er meer logistieke schokken. Hebt u daarop kunnen inspelen? CLOUARD. "We zijn in een jaar drie keer groter geworden. Flowlity is nog niet rendabel, maar dat is niet erg. We kiezen eerst voor een snelle groei om onze positie te versterken. Nu investeren we volop in de verdere ontwikkeling van onze digitale oplossingen en in de rekrutering. Tegen de zomer willen we 35 werknemers hebben. Een van onze investeerders is Fortino, opgericht door ex-Telenet-topman Duco Sickinghe. Dat moet ook helpen om in Noord-Europa nieuwe klanten aan te trekken. We zetten ook in op ons milieuvriendelijke imago. Onze tool verkleint de ecologische voetafdruk van een onderneming. Zinloze transporten worden vermeden. We merken ook dat er in de voedingssector nog altijd veel eetwaren waren verloren gaan door de verkeerde inschatting van vraag en aanbod."