Jo Buvens leidt sinds het voorjaar van 2017 de activiteiten van Salesforce in België en Luxemburg. Hij begon in 2016 bij de lokale dochter van het Amerikaanse platform voor klantenbeheer en verwante processen. "De grootste verandering zit in de klantencontacten", zegt hij. "Vroeger had ik als sales director Enterprise vooral contact met grote bedrijven. Nu is er veel meer variatie en zie ik ook grote en kleine kmo's, overheidsinstellingen, non-profitorganisaties en start-ups. Dat is verrijkend."
...

Jo Buvens leidt sinds het voorjaar van 2017 de activiteiten van Salesforce in België en Luxemburg. Hij begon in 2016 bij de lokale dochter van het Amerikaanse platform voor klantenbeheer en verwante processen. "De grootste verandering zit in de klantencontacten", zegt hij. "Vroeger had ik als sales director Enterprise vooral contact met grote bedrijven. Nu is er veel meer variatie en zie ik ook grote en kleine kmo's, overheidsinstellingen, non-profitorganisaties en start-ups. Dat is verrijkend." Veel verschillende klanten en noden, maar Salesforce houdt vast aan één platform. JO BUVENS. "We zijn nog altijd een beetje uniek in die aanpak. Ook voor kleinere spelers is dat zeer aantrekkelijk. Pakweg tien jaar geleden zouden ze hun software zelf technisch moeten ondersteunen en was het financieel bijna onmogelijk dezelfde functionaliteiten te hebben als grotere spelers." Was het een goed jaar voor Salesforce? BUVENS. "Salesforce geeft geen cijfers per markt, maar België en Luxemburg zagen hun omzet sterk groeien. En er is nog veel potentieel, zeker door de verschuiving naar e-commerce." Focust u op retail? BUVENS. "Die sector heeft inderdaad nog veel potentieel. Ook overheidsinstellingen, nutsbedrijven en de industrie zijn interessant. Maar we willen de hele Belgische en Luxemburgse markt bestrijken en bij alle klanten top of mind zijn. Het is een van mijn prioriteiten dat Salesforce blijft gezien worden als de toonaangevende speler (in online crm-software, nvdr). En die positie kunnen we het beste versterken door ervoor te zorgen dat onze klanten succesvol zijn door onze software. "Maar wij vullen onze missie veel ruimer in dan het zakelijke. Daarom is het ook een prioriteit voor ons non-profitorganisaties te ondersteunen. In België en Luxemburg helpen we vijftien liefdadigheidsprojecten op korte termijn. Medewerkers mogen een deel van hun tijd besteden aan die projecten en we stellen ons platform ook gratis ter beschikken aan die organisaties." Salesforce zette het afgelopen jaar zwaar in op artificiële intelligentie en lanceerde ook de 'Integration Cloud', een aanbod om verschillende clouddiensten met elkaar te verbinden. BUVENS. "In bijna alle gesprekken met klanten is artificiële intelligentie een belangrijk onderwerp. Dat is logisch, omdat bedrijven zo hard inzetten op digitale transformatie. Dan gaat het bijvoorbeeld over chatbots, maar met Salesforce zit de meest directe toepassing vooral in een betere ontsluiting van hun data op ons platform, om bijvoorbeeld betere potentiële klanten te vinden. "Integration Cloud is nog maar onlangs gelanceerd. Ondertussen gebruiken zowel grote als kleine bedrijven verschillende clouddiensten, naast oudere software die ze nog intern draaien. Er is duidelijk een behoefte om al hun data efficiënt te synchroniseren tussen al die systemen." Dat moet ook allemaal in orde zijn met de nieuwe Europese regels over privacy en databescherming. BUVENS. "Wij zijn altijd transparant geweest over de manier waarop wij met data omgaan. Onze klanten moeten wel ook zorgen dat zij zelf in orde zijn met de GDPR-regels. Het is natuurlijk een aanpassing, maar de nieuwe regels zijn een goede zaak."