Artcurial installeert zich in een hôtel particulier in de Franklin Rooseveltlaan, een poepchique straat met veel ambassades. Er komt een bureau, een receptiezaal en een ruimte voor tentoonstellingen. Geen veilingzaal, want Artcurial wil in Brussel alleen als 'vertegenwoordigingskantoor' fungeren.
...

Artcurial installeert zich in een hôtel particulier in de Franklin Rooseveltlaan, een poepchique straat met veel ambassades. Er komt een bureau, een receptiezaal en een ruimte voor tentoonstellingen. Geen veilingzaal, want Artcurial wil in Brussel alleen als 'vertegenwoordigingskantoor' fungeren. "Ter aankondiging van belangrijke veilingen in Parijs willen we geregeld enkele topstukken tonen aan het Belgische kooppubliek", zegt de directrice, Vinciane de Traux. Dat is geen nieuws. Sinds 2007 organiseert Artcurial al previews in Brussel, bijvoorbeeld van de fameuze stripveiling over smurfentekenaar Peyo. De opening van het Brusselse kantoor, mogelijk gemaakt door een partnership met de bank ABN AMRO, past in een nieuwe expansiestrategie van Artcurial. "We zijn nummer één in Frankrijk, maar dat volstaat niet meer. Vorig jaar boekte Artcurial een omzet van 120 miljoen euro. In Frankrijk zijn alleen Sotheby's en Christie's groter. Maar in groei deed Artcurial in 2011 met 23 procent de beste zaak, Christie's klokte af op 13 en Sotheby's op 9. Het gaat ons voor de wind, maar we willen internationaal nog meer op het voorplan treden. Hoewel we een Frans veilinghuis bij uitstek zijn, kopen ontzettend veel internationale verzamelaars bij ons. Vandaar dat we tegelijk ook een bureau openen in Milaan, een handelsstad met veel internationale verzamelaars, en in Peking, een belangrijke groeimarkt." De Franstalige Vinciane de Traux, die vijftien jaar bij Sotheby's in Brussel en Londen werkte, krijgt op kantoor assistentie van Justine Verstraeten, een ambitieuze twintiger. De Gentse werkte al bij kunstverzekeraars Hiscox en Eeckman Art Insurance en oudemeestershandelaar De Jonckheere. Brussel wordt niet alleen overspoeld door rijke Franse particulieren op zoek naar fiscaal voordeel, rust en betaalbaar vastgoed. Ook de Franse veilinghuizen vinden steeds vaker de weg naar onze hoofdstad. Pierre Bergé & Associés effende het pad in 2006, Louiza Auktion, Millon & Associés en Artcurial volgden. Behalve fiscaal gunstiger oorden komen die hier vooral klanten zoeken. Zowel kopers als verkopers. Veilinghuizen beschouwen België al jaren als een walhalla van verzamelaars met een eclectische smaak. Maar is ons land niet intussen al grotendeels leeggezogen door al die nationale en internationale veilinghuizen? Zijn er wel nog genoeg kunstobjecten van veilbare kwaliteit te vinden? "Belgen zijn echte verzamelaars. Er zijn hier nog altijd fantastische collecties hedendaagse kunst, maar evengoed zilverwerk, oude meesters of middeleeuwse kunst", zegt De Traux. "Bovendien wonen steeds meer Fransen in Brussel. Zij hoeven niet meer naar Parijs voor een taxatie. Door de crisis zijn die collectioneurs nu misschien minder snel geneigd om hun stukken te laten gaan, maar de veilingen zijn alleszins nog steeds voldoende gestoffeerd." VINCIANE DE TRAUX. "Er is inderdaad concurrentie op de markt, maar er is plaats voor iedereen, denk ik. Artcurial is nummer één in Europa in bijvoorbeeld design en oriëntalistische kunst. Ook in wijn, strips, oldtimers, moderne en hedendaagse kunst hebben we een goeie reputatie. We kunnen de concurrentie in Brussel wel aan." DE TRAUX. "De slogan onderstreept vooral het dynamische imago van Artcurial. We zijn een relatief klein huis, 80 werknemers, Sotheby's heeft er meer dan 1000. Maar die kleinere, 'artisanalere' schaal betekent dat we veel minder log functioneren. Als er intern iets te bespreken valt, hoeven we niet te mailen met tien mensen in kopie en op ieders goedkeuring te wachten. Het draait bij ons allemaal wat vlotter, de aanpak is wat minder bureaucratisch. Die drive willen we ook naar het Belgische publiek overbrengen." DE TRAUX. "Nee, maar we organiseren in onze kantoren wel cocktails, lezingen, expertisedagen en conferenties met wetenschappers over bepaalde niches in de kunstwereld. Zo krijgen de themaveilingen over bijvoorbeeld design een wat academischer elan. Daarnaast zullen we twee keer per jaar een wijndegustatie houden in het kader van onze wijnveiling. We ontkurken op zo'n avond geen flessen die geveild worden, maar andere aanraders van onze sommeliers. Voor onze designveilingen organiseren we ook een samenwerking met Smets, de nieuwe multimerkenwinkel op het Meiserplein in Brussel. In een aparte corner van hun boetiek tonen we enkele topstukken uit de komende designveilingen aan het shoppende publiek. Het kan ons allebei nieuwe klanten opleveren." DE TRAUX. "Als ik in januari op de Brusselse kunstbeurs BRAFA mezelf introduceerde bij enkele verzamelaars, was ik verbaasd dat sommigen nog nooit van Artcurial hadden gehoord. Wie de kunstwereld op de voet volgt, kent ons natuurlijk wel. Maar in naamsbekendheid hebben we zeker nog een grote weg af te leggen. Toch ken ik de Belgische markt al vijftien jaar. Ik heb hier mijn netwerk al goed opgebouwd. Klanten die graag met mij samenwerkten bij Sotheby's zullen nu misschien meeverhuizen naar Artcurial, omdat ze eens iets anders willen. Wie weet." DE TRAUX. "Dat hangt af van kunstwerk tot kunstwerk. Voor een designobject van topkwaliteit - neem nu een stoel van Ron Arad - kunnen wij al erg goeie veiling-resultaten voorleggen uit het verleden. Een schilderij dat niet echt een topstuk is, kunnen we in onze cataloog misschien wel meer tot zijn recht laten komen dan concurrent Sotheby's of Christie's. Zij zullen het werk piepklein afbeelden, wegens te veel andere topstukken in de catalogus. Wij kunnen het wel groter afbeelden. Dat kan voor veel verzamelaars doorslaggevend zijn." THIJS DEMEULEMEESTER"Belgen zijn echte verzamelaars. Er zijn hier nog altijd fantastische collecties hedendaagse kunst, maar evengoed zilverwerk, oude meesters of middeleeuwse kunst" Vinciane de Traux, Artcurial