Ars Musica, het festival van de hedendaagse muziek, biedt van 12 maart tot 4 april meer dan 30 verschillende evenementen, waarbinnen u als toehoorder diverse parcours kan volgen: "Creaties" (van 17 componisten is hier een werk in première te horen) of "Elektronica in al haar varianten" (het oeuvre dat sinds de intrede van de elektronica in de muziek zo'n veertig jaar geleden is gegroeid) of nog, "Anders dan anders", misschien wel het boeiendste parcours: hier verlaat men de traditionele concertformule om te komen tot "voorstellingen in dialoogvorm", waarin de luisteraar een actieve rol krijgt toebedeeld, en aangespoord wordt tot het herbeluisteren van de ...

Ars Musica, het festival van de hedendaagse muziek, biedt van 12 maart tot 4 april meer dan 30 verschillende evenementen, waarbinnen u als toehoorder diverse parcours kan volgen: "Creaties" (van 17 componisten is hier een werk in première te horen) of "Elektronica in al haar varianten" (het oeuvre dat sinds de intrede van de elektronica in de muziek zo'n veertig jaar geleden is gegroeid) of nog, "Anders dan anders", misschien wel het boeiendste parcours: hier verlaat men de traditionele concertformule om te komen tot "voorstellingen in dialoogvorm", waarin de luisteraar een actieve rol krijgt toebedeeld, en aangespoord wordt tot het herbeluisteren van de muziek en tot discussie met uitvoerders en/of componist. Zo vertolken het Ensemble Intercontemporain en het Orchestre du Conservatoire de Paris o.l.v. drie dirigenten (Pierre Boulez, Peter Eötvös en David Robertson) een cruciaal werk van Karlheinz Stockhausen, "Gruppen" (een compositie voor drie orkestensembles), tweemaal tijdens eenzelfde concert in de Hallen van Schaarbeek (4 april): bedoeling is zo de toegankelijkheid van het werk te bevorderen. Een van de hoogtepunten in de eerste festivalweek wordt allicht het concert van het Ictus Ensemble en het vocaal kwartet Synergy o.l.v. George-Elie Octors, dat volledig gewijd is aan werk van de Amerikaan Steve Reich (°1936), een van de peetvaders van de minimal music, die bij een vrij breed publiek gekend is geraakt langs de choreografieën die Anne-Teresa de Keersmaeker ("Fase"), Lucinda Childs, Maurice Béjart of Alvin Ailey op zijn muziek realiseerden. De componist zelf zal aanwezig zijn bij repetities en bij de uitvoering van dit concert. Reich, liefhebber van Bartok en Webern, studeerde filosofie, jazzslagwerk en compositie (onder meer bij Darius Milhaud en Luciano Berio, die markante sporen trokken in de 20ste-eeuwse compositie). Bij onderzoek voor composities op magneetband komt hij ertoe een opgenomen "loop" zichzelf te laten overlappen maar met telkens een lichte verschuiving, wat resulteert in een zeer intense ritmische dynamiek. Die ontdekking van het ritme als structurerend element - eeuwenlang "veronachtzaamd" in de westerse klassieke muziek - gaat hij nadien verder uitdiepen, ook in werken waar geen elektronica meer aan te pas komt maar die volledig door akoestische instrumentisten worden uitgevoerd: aartsmoeilijk, omdat de kleine verschuivingen van de verschillende partijen ten opzichte van elkaar een ander soort virtuositeit vraagt van de uitvoerders, niet de klassieke solistische maar een nieuwe collectieve virtuositeit.Later legt Reich zich toe op Afrikaanse en Balinese muziek, gaat hij meer aandacht besteden aan de vermenging van klankkleuren, componeert hij werken voor grotere bezetting, en herontdekt hij (na zijn huwelijk met de joodse kunstenares Beryl Korot) zijn eigen joodse wortels. Dat laatste resulteert onder meer in het werk "Tehillim" (1981) waarin hij de elementen van zijn muziek verbindt met joodse teksten. "Tehillim" is een van de drie werken die op 14 maart worden gespeeld, naast "Music for pieces of wood" en "City Life", een werk uit Reichs recentste periode, waarin hij zich meer op een multimediale aanpak toelegt.Ars Musica, van 12 maart tot 4 april, op diverse lokaties in Brussel. Info en plaatsbespreking: Tel. 0800-590.705.