Aria’s en supporters in de bioscoop

Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

Bioscopen diversifiëren en trekken een nieuw publiek aan door opera’s, voetbalwedstrijden of concerten op groot scherm aan te bieden. Zo maken ze exclusieve events toegankelijk voor een groot publiek.

Allemaal multimediaal

“Sinds dit jaar is Kinepolis honderd procent digitaal”, zegt Myriam Dassonville, communicatiemanager bij de bioscoopgroep. “Door die digitalisering zijn filmzalen eigenlijk multimediazalen geworden. Livebeelden van opera’s of voetbalwedstrijden kunnen per satelliet worden doorgestuurd en de akoestiek is in zo’n zaal sowieso van topkwaliteit.” De bioscopen kunnen hun aanbod nu diversifîëren en aan doelgroepenmarketing doen.

New York Metropolitan Opera als pionier

De Metropolitan Opera begon in 2006 operavoorstellingen te filmen. New Yorkse matineevoorstellingen worden live uitgezonden – bij ons is het dan avond – in honderden zalen in meer dan twintig landen. In België komen de opera’s van het Metropolitan op de Kinepolis-schermen. In de zalen van de bioscoopgroep UGC zijn dan weer opera’s van de Opéra National de Paris te zien. In de zalen van Utopolis (Mechelen, Lommel, Aarschot, Turnhout) kunt u naar opera’s van het Londense Royal Opera House gaan kijken en luisteren.

Van voetbal tot ballet

Kinepolis, UGC en Utopolis verwachten allemaal dat die zogenaamde alternative content zal toenemen. UGC begon pas vorig jaar opera’s te brengen. De groep beperkt zich daartoe omdat dat volgens Plantin Carrenard, exploitatiedirecteur van UGC België, het enige is dat nauw aansluit bij de bioscoopactiviteit. Bij Utopolis en Kinepolis is het alternatieve aanbod al uitgebreid: het opera-aanbod staat het verst, maar er zijn ook liveconcerten en concertfilms van bekende bands als Coldplay, ballet- en dansvoorstellingen, livevoetbalwedstrijden tijdens de grote kampioenschappen, documentaires of musicals te zien.

Nieuw publiek aanboren

Bij Utopolis trekken de opera’s gemiddeld 400 bezoekers. Interessant is dat het om een nieuw publiek gaat, zegt Tanja Piessens van Utopolis. Bij UGC is zowat de helft van de operagangers nieuw cliënteel voor UGC, schat Plantin Carrenard. De opera’s die UGC onder het merk Viva L’Opera in de markt zet, vullen soms tot drie zalen. Kinopolis deed een peiling bij een concert van de bekende Franstalige artieste Florence Foresti. 80 procent van de mensen die dat Parijse concert in een Kinepolis-zaal kwamen bekijken, bleek geen vaste klant van de bioscoopgroep te zijn.

Democratische luxe

Wat verklaart het succes van die alternative content? Ten eerste maakt het aanbod in een bioscoopzaal exclusieve en vaak dure operavoorstellingen toegankelijk voor een breed publiek. De standaardprijs voor een opera in Kinepolis is 21 euro, maar er zijn ook goedkopere abonnementsformules.

Ten tweede is zo’n bioscoopzaal heel comfortabel en is de techniek uitmuntend. Dat maakt een liveconcert volgen in de bioscoopzaal aantrekkelijk voor muziekliefhebbers die niet houden van dringen in een concertzaal of die te laat waren om een kaartje te kopen. Bioscopen zijn ook uiterst geschikt voor livesportevenementen zoals voetbaltornooien, want je hoeft niet te zoeken naar een stampvol cafeetje waar je met moeite het scherm kan zien.

BENNY DEBRUYNE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content