De gele bestelwagens van Happy Hours Market zijn bij valavond een opgemerkte verschijning in Jette, Sint-Gillis, Elsene, Brussel-stad en nog enkele andere gemeenten van het Brussels Gewest. De Happy Trucks doen elke dag lokale supermarkten en handelaars aan om de voeding op te halen die de houdbaarheidsdatum nadert of om een andere reden wordt weggegooid. Volgens Happy Hours wordt in ons land elke dag gemiddeld 10.000 ton voeding verspild, of 7 ton per minuut.
...

De gele bestelwagens van Happy Hours Market zijn bij valavond een opgemerkte verschijning in Jette, Sint-Gillis, Elsene, Brussel-stad en nog enkele andere gemeenten van het Brussels Gewest. De Happy Trucks doen elke dag lokale supermarkten en handelaars aan om de voeding op te halen die de houdbaarheidsdatum nadert of om een andere reden wordt weggegooid. Volgens Happy Hours wordt in ons land elke dag gemiddeld 10.000 ton voeding verspild, of 7 ton per minuut. Op de app van Happy Hours Market - al 21.000 keer gedownload - kunnen de Brusselaars zien welke producten het bedrijf die dag heeft verzameld. 's Avonds tussen 19.30 en 21.30 uur kunnen ze de bestelling die ze via de app hebben gedaan, afhalen bij de Happy Truck in hun buurt. Ze betalen de helft van de prijs die ze in de supermarkt zouden hebben neergeteld. Daar haalt Happy Hours Market het gros van zijn inkomsten uit. Het grootste deel van de opgehaalde voeding geeft Happy Hours gratis aan liefdadigheidsorganisaties. De markt om met technologie en nieuwe zakenmodellen voedselverspilling tegen te gaan is in volle beweging. Het Deense Too Good To Go werd in geen tijd ook in ons land bekend. De Franse concurrent Phenix streek vorige week neer in België (zie kader Phenix landt in België). In vergelijking met die twee snelgroeiende spelers is het Belgische Happy Hours Market nog klein. Het werkt ook op een andere manier. Too Good To Go en Phenix bieden de onverkochte voeding aan in verrassingspakketten die de klanten kunnen afhalen bij de handelaar. Met Happy Hours weet ze precies welke producten worden aangeboden en kunnen ze zelf kiezen. Dat we op grote schaal akkers bewerken, groenten telen en vee houden, en vervolgens een kwart van de wereldwijde voedselproductie weggooien, is genoegzaam bekend. Minder bekend is de impact ervan op de klimaatcrisis. Al het geproduceerde voedsel dat verloren gaat, is samen goed voor ongeveer 6 procent van de uitstoot van broeikasgassen. Dat is meer dan twee keer zoveel als de uitstoot van de wereldwijde luchtvaart. Our World in Data beroept zich voor dat cijfer op een studie van Joseph Poore en Thomas Nemecek uit 2018 over wereldwijde voedingssystemen, die in het vakblad Science verscheen. Bedrijven als Too Good To Go, Happy Hours en Phenix kunnen dus een grote impact hebben. Daarvoor moet Happy Hours, dat begin vorig jaar 140.000 euro ophaalde via het duurzame-investeringsplatform Lita, eerst groeien. Sinds kort rijden ook in Namen twee Happy Trucks en de bedoeling is ook snel naar Vlaanderen te trekken. Gent, Leuven of Antwerpen lijken logische keuzes. De app moet nog worden vertaald, maar veel hangt af van welke partner Happy Hours vindt. Buiten Brussel kiest het bedrijf voor een franchisemodel. "Het zijn als het ware kleine hubs die op zichzelf kunnen staan", zegt Ludovic Libert, die samen met Aurélien Marino Happy Hours Market oprichtte. "We zoeken mensen die in de regio wonen en makkelijk contact kunnen leggen met lokale handelaars en liefdadigheidsorganisaties." Ludovic Libert, die economie studeerde aan Solvay en daarna een master entrepreneurship aan Vlerick Business School, is ervan overtuigd dat bedrijven het best geplaatst zijn om de voedselverspilling aan te pakken. Hij ziet ook hoe de supermarkten zoeken naar manieren om de verspilling te verminderen. Klanten verwachten dat elk product op elk moment beschikbaar is in de supermarkt. Supermarkten moeten er dus aan de ene kant voor zorgen dat ze voldoende voorraad hebben, maar ze willen aan de andere kant ook verspilling tegengaan. Technologie zal een belangrijke rol spelen om dat fijnmaziger te doen."We hebben in ons team een data-analist. Elke week sturen we de winkels rapporten met analyses en grafieken over hun te veel gekochte producten", zegt Ludovic Libert. "We helpen hen om hun voorraadbeheer te verbeteren en verspilling tegen te gaan."