Apple kon zijn recordkwartaal van december niet evenaren, maar in de drie maanden tot eind maart overtrof het wel opnieuw ruimschoots zo goed als alle verwachtingen. De groepsomzet klom met 27 % op jaarbasis, tot 58 miljard USD. Daarbij draait de groeimotor meer dan ooit op de iPhone. De consument zat duidelijk te wachten op de recentste versies met een groter scherm die eind vorig jaar werden gelanceerd. Er gingen in de verslagperiode 61,2 miljoen iPhones over de toonbank, bijna 4 miljoen meer dan verwacht en 40 % meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. De omzet uit de verkoop van de mobiele telefoon steeg met 55 %, tot iets meer dan 40 ...

Apple kon zijn recordkwartaal van december niet evenaren, maar in de drie maanden tot eind maart overtrof het wel opnieuw ruimschoots zo goed als alle verwachtingen. De groepsomzet klom met 27 % op jaarbasis, tot 58 miljard USD. Daarbij draait de groeimotor meer dan ooit op de iPhone. De consument zat duidelijk te wachten op de recentste versies met een groter scherm die eind vorig jaar werden gelanceerd. Er gingen in de verslagperiode 61,2 miljoen iPhones over de toonbank, bijna 4 miljoen meer dan verwacht en 40 % meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. De omzet uit de verkoop van de mobiele telefoon steeg met 55 %, tot iets meer dan 40 miljard USD. Dat maakt dat de iPhone dus in zijn eentje instaat voor maar liefst 69 % van de groepsomzet. Het succes is in niet geringe mate te danken aan de Chinese consumenten. Apples omzet in China steeg met 70 %, tot 16,8 miljard USD. Er werden dan ook voor het eerst meer iPhones verkocht in China dan in de Verenigde Staten. China blijft een groeimarkt voor Apple, mede dankzij het samenwerkingsverband met China Mobile. Toch beseft Apple dat diversificatie nodig is. Die rol is weggelegd voor de langverwachte Apple Watch, die in april werd gelanceerd en op termijn de rol van groeimotor van de iPhone zou moeten overnemen. Het is het eerste, echt nieuwe product van de groep sinds de introductie van de iPad in 2010. Concrete verkoopcijfers zijn nog niet bekend, al zijn de verwachtingen alvast hooggespannen. De iPad-verkoop daalde voor het vijfde kwartaal op rij. Apple had die achteruitgang naar eigen zeggen verwacht omdat de iPhone-versies met groot scherm een deel van de verkoop van tablet pc's kannibaliseren. Het bedrijf plant wel een marketingoffensief die de iPad populairder moet maken op de bedrijfsmarkt. Voor de omzet doet de Mac-productlijn het met 5,6 miljard USD nu beter dan de iPad. Op groepsniveau steeg de nettowinst met 40 %, tot 13,6 miljard USD. Ook de brutomarge lag met 40,8 % boven de verwachtingen. Opmerkelijke vaststelling: Apple had weinig tot geen last van de dure USD. Dat komt doordat het bedrijf het valutarisico had afgedekt met derivaten. Vanaf het lopende kwartaal is de impact wel merkbaar. Apple zal tegen maart 2017 niet minder dan 200 miljard USD laten terugvloeien naar de aandeelhouders. Zo wordt het budget voor de inkoop van eigen aandelen verhoogd van 90 naar 140 miljard USD. Het dividend gaat met 11 % de hoogte in en zal op jaarbasis op 2,08 USD uitkomen, goed voor een rendement van ongeveer 1,6 %. Apple beschikte op het einde van het kwartaal over 193,5 miljard USD aan liquiditeiten en korte- en langetermijnbeleggingen. Het grootste deel daarvan zit via belastingvriendelijke constructies in het buitenland, vandaar dat Apple op de kapitaalmarkt leent om de aandeelhoudersuitkeringen te financieren. Ondanks de nominale recordkoers en de extreem hoge beurskapitalisatie van bijna 750 miljard USD is Apple tegen 15 keer de verwachte winst van dit boekjaar goedkoper dan het gemiddelde van de S&P500. Dit neemt niet weg dat de markt weinig ruimte voor ontgoochelingen laat en Apple verplicht is om met hoge groeivoeten te blijven uitpakken om de waardering te verantwoorden. Niet achter de koers aanhollen! Advies: houden Risico: laag Rating: 2A