Wanneer u met de app van het Brusselse Scandalook de streepjescode van een kledingstuk scant, ontdekt u hoe influencers het kledingstuk dragen of combineren. De start-up brengt drie groepen samen: de gebruikers van de app, influencers en de merken. De app is al meer dan 50.000 keer gedownload. Er zitten meer dan 1 miljoen kledin...

Wanneer u met de app van het Brusselse Scandalook de streepjescode van een kledingstuk scant, ontdekt u hoe influencers het kledingstuk dragen of combineren. De start-up brengt drie groepen samen: de gebruikers van de app, influencers en de merken. De app is al meer dan 50.000 keer gedownload. Er zitten meer dan 1 miljoen kledingstukken in de app, van bekende merken als Zara, H&M, Pull & Bear, Bershka en Mango. Waarom is deze app nodig? "Meer dan 60 procent van de mensen zegt dat ze geen inspiratie hebben terwijl ze winkelen", zegt Nicolas Baroud, die het bedrijf oprichtte met zijn echtgenote Magali Simon. "We zoeken niet noodzakelijk de grootste influencers, maar vooral de mensen die een community rond mode stimuleren." Hoe is het bedrijf gefinancierd? Na eerst twee jaar met eigen middelen te hebben overleefd, haalde Scandalook onlangs 300.000 euro op bij businessangels en het fonds Digital Attraxion. Met dat geld willen de oprichters nieuwe mensen aantrekken en investeren in softwareontwikkeling en communicatie. Hoe werkt het verdienmodel? "We krijgen een commissie als de gebruikers binnen de dertig dagen online een kledingstuk van het merk kopen (dat ze via de app bekeken, nvdr). Als ze dat in een winkel kopen, krijgen we die commissie niet", zegt Nicolas Baroud. "Een deel van de commissie gaat naar de influencer. We willen beginnen met gamification, waarbij gebruikers punten kunnen winnen als ze interageren met de merken of de nfluencers. Met die punten kunnen ze cadeaubonnen winnen." Het verdienmodel moet nog sterk worden ontwikkeld. Het echte verdienmodel zit volgens de oprichters in de community die ze willen creëren.