Antwerpse juwelen schitteren op het net

Dominique Soenens Freelancejournalist

Ook in de glitterwereld van de oude bijouterie staat de tijd niet stil. Met een goed ontwikkeld internetplatform speelt het Antwerpse juweliersbedrijf Adin een toonaangevende rol.

Adin: Vestingstraat 16, 2018 Antwerpen, tel. 03 213 65 00, www.adin.be

Juweelhandel Adin (een oud Hebreeuws woord voor ‘fijn, edel’) werd in 1983 opgericht door de Nederlandse goudsmid ElkanWijnberg en de diamanthandelaar HenryEdel. De twee begonnen met het herstellen en verkopen van zilver- en goudwerk. Gaandeweg ontwikkelden ze een interesse in negentiende-eeuwse Franse juwelen. Tot op heden zijn die Franse juwelen de specialiteit van de Antwerpse bijouterie.

Het herstellen van antieke juwelen is een arbeidsintensief precisiewerk. De goudsmeden proberen elk juweel naar zijn oorspronkelijke toestand terug te brengen, wat soms een heikele opdracht is. “De moeilijkheid is dat de stukken soms met oude, in onbruik geraakte technieken gemaakt zijn,” legt Elkan Wijnberg uit. “Als de restauratie niet de juiste kwaliteit haalt, zijn we onverbiddelijk en smelten we het juweel. Dat lijkt vreemd, maar het eerbiedigen van strenge kwaliteitsnormen betaalt zichzelf op termijn terug.”

De juwelen die Adin aankoopt, komen grotendeels van particulieren en juweliers uit België en Frankrijk. De term ‘antiek’ is overigens niet zo goed gekozen. “We verkopen ook art nouveau, art deco en juwelen uit de jaren zestig,” zegt Elkan Wijnberg. “Een juistere omschrijving is dat we alle juwelen verkopen die ooit uit de mode zijn geraakt en nu opnieuw geapprecieerd worden. Dat kunnen ook juwelen uit het midden van de vorige eeuw zijn. Een jonge vrouw met robuuste juwelen uit de jaren veertig bijvoorbeeld: prachtig vind ik dat. Maar we hebben juwelen uit alle tijden. Zelfs een Etruskische oorbel.”

Wijnberg houdt heel veel van juwelen, maar het verhaal over hoe hij in de sector is beland, klinkt eerder prozaïsch. “Ik heb van kindsbeen af altijd graag geëmailleerd. Ik was daar thuis al mee bezig toen ik acht jaar was. Op mijn vijftiende hoorde ik op de radio iets over een opleiding voor goudsmid. Dat sprak me meteen aan. De volgende stap in het verhaal is dat eind jaren zeventig veel geld gegeven werd voor goud en dat veel mensen alles wat ze thuis vonden verkochten. Ik werkte toen bij een goudsmid, maar ik had ook een vriendin van wie de moeder juwelen verkocht. Via haar verkocht ik toen antiek goud. Ik ontdekte meteen dat er heel wat mee te verdienen was. Ik ben daarna puur toevallig, na een rondreis door Europa, in Antwerpen beland. Ik heb er nog geen spijt van gehad. Het is een mooie stad. En tegenover buitenlandse klanten kan ik als extra troef het imago van Antwerpen als diamantstad uitspelen.”

Oude juwelen in het elektronische uitstalraam

Adin groeide intussen uit tot een gevestigde waarde in de wereld van de antieke juwelen. Zelfs het prestigieuze Time Magazine wijdde een artikel aan de Antwerpse juwelierszaak. Dat heeft alles te maken met het feit dat Adin kan terugvallen op een goed uitgebouwde website, die momenteel goed is voor zowat de helft van de verkoop. “Het artikel ging over het on line aankopen van juwelen. We werden samen met het Metropolitan Museum of Art vernoemd. Leuk gezelschap, dus. Al bleef het effect van dat artikel aan de magere kant. Mocht ik één euro krijgen voor elk woord dat over mij verschenen is, dan hoefde ik niet zo hard meer te werken,” lacht Wijnberg.

Adin startte in 1999 met de verkoop via het web. “Niet omdat het een hype was, maar omdat het heel wat perspectieven bood én omdat de zaak er klaar voor was,” benadrukt Elkan Wijnberg. “We hebben zelf een programma ontwikkeld, waarmee we op een heel overzichtelijke en toegankelijke manier oude juwelen aanbieden via het internet. Vele bedrijfjes zijn ten onder gegaan aan de internethype. Doordat ik al veel langer met internet en informatica bezig was, wist ik heel goed wat een site succesvol maakt. In plaats van geld te pompen in een flashy intro waar een rammelende inhoud achter schuilgaat, hebben we ervoor gezorgd dat het de juiste boodschap overbrengt. Betrouwbaarheid is cruciaal voor ons. We maken de site helemaal zelf, tot en met de foto’s van de juwelen. Ik investeer liever in mensen en in programma’s. Kennis is iets wat een bedrijf bijblijft. Blijkbaar werkt mijn aanpak inspirerend, want ik werk intussen ook als internetconsultant. Ik heb onlangs ook een protocol ontwikkeld, waarin links gemaakt zijn naar andere sites, die automatisch een update krijgen als er nieuwe juwelen zijn of als er juwelen niet meer beschikbaar zijn bij Adin.”

Nog meer internetplannen

De website van de Antwerpse zaak is meer dan een eenvoudig elektronisch uitstalraam: bezoekers vinden er verschillende categorieën juwelen (van gesigneerde juwelen over Victoriaanse bijouterie en art-nouveausieraden tot antieke verlovingsringen), een uitgebreid glossarium en een beschrijving van de aangeboden juwelen. Via een verfijnde zoekmachine kunnen potentiële kopers met individuele criteria op zoek gaan naar een juweel. “In het begin heb ik met e-Bay samengewerkt. Dat liep goed. Vijftien procent van wat ik aanbood, werd verkocht. Maar intussen is e-Bay te veel een rommelmarkt geworden, waardoor ik er me teruggetrokken heb. Een snelle levering en een goeie service zijn belangrijk voor ons. Als ik van een klant in Californië maandagochtend een bestelling binnen heb, dan is het de volgende ochtend bij hem. We hebben drie mensen in dienst die zich permanent met de internetverkoop bezighouden. We verkopen het meest in Japan. Japanners zijn erg geïnteresseerd in antieke Franse juwelen. Op de tweede plaats komt de Verenigde Staten. Jammer genoeg voelen we nu de gevolgen van de lage dollarkoers. Dat is een financiële catastrofe voor ons.”

Ondertussen broedt Wijnberg op nog meer internetplannen. Over een half jaar wil hij een internetsite opstarten (www.jewelry-boulevard.com) waar verschillende antiekjuweliers en juweelfabrikanten hun producten aanbieden. Momenteel zijn er zes geïnteresseerde partijen, uit India, België en de Verenigde Staten.

Dominique Soenens

“We verkopen alle juwelen die ooit uit de mode zijn geraakt en nu opnieuw geapprecieerd worden.”

Het internet is een belangrijk verkoopkanaal voor Adin. Zowat de helft van de oude juwelen wordt on line verkocht.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content