De hoofdsponsors betalen elk 100.000 euro, naar extra kandidaten wordt nog gezocht in binnen- en buitenland. Op het logo van de Tall Ships' Race 2004, 2005 en 2006 staat trots 'Supported by Antwerp'.
...

De hoofdsponsors betalen elk 100.000 euro, naar extra kandidaten wordt nog gezocht in binnen- en buitenland. Op het logo van de Tall Ships' Race 2004, 2005 en 2006 staat trots 'Supported by Antwerp'. Oorspronkelijk was de hoop van Antwerpen om de Cutty Sark Tall Ships' Race opnieuw in 2007 aan de Onze-Lieve-Vrouwetoren te hebben. Het evolueerde anders. De grote zeilschepen van de Tall Ships' Race werden samengebracht door Sail Trading International, een liefdadigheidsorganisatie. De varende kathedralen van STI hebben jarenlang de wereldzeeën bevaren, drijvend op de beste whisky. De Cutty Sark Tall Ships' Race was een succes. Cutty Sark werd een ijzersterk merk door de identificatie met het zoute hout, de zeilen en de zeemannen van de vier-, vijf- en zesmasters. Elke havenstad die iets te vieren heeft, hengelt jaren naar een plaatsje op de vaarkalender van de Cutty Sark Tall Ships' Race. Lobbyen, smeken, centen tellen en slimmigheid helpen om de Britse licentiehouder van de vaart te vermurwen. Meer dan 1 miljoen toeschouwers monsterden in 2001 de gevaarten van op de stroomboorden of in de haven van Antwerpen. In 1996 kreeg David Van Riel van havenschepen Leo Delwaide (VLD) de opdracht om de Antwerpse kandidatuur voor de Tall Ships' Race in 2001 te verdedigen. Van Riel haalde het in Londen - de stad waar hij geboren is, zijn moeder was een Britse - van tien rivalen. Van Riels bedrijf, BVBA (Begeleiding van Bedrijven en Administratie), legt zich toe op congressen en evenementen en werkte in onderaanneming voor Portival, het promotiebureau van de haven. Van Riel ging ervoor omdat de race een ideaal instrument is voor citymarketing. Antwerpen telde in 2001 - omgerekend - 125.000 euro neer voor het recht om als aanlegplaats te fungeren en zette voor de organisatie van de Tall Ships' Race 1,7 miljoen euro opzij, de uren van het stads- en havenpersoneel niet meegerekend. Het bedrag is peanuts vergeleken met de inkomsten die de manifestatie kan genereren. In 1999 bracht de start aan Dublin 25 miljoen euro op. Het schrappen van de sponsorovereenkomst door Cutty Sark zette David Van Riel aan tot een gok: Antwerpen was een waardige opvolger als financiële toeverlaat van STI. Hij zweette bloed en tranen, plus blikte in financiële ravijnen, voor STI aan een consortium van Antwerpse bestuurders, gepraamd door Van Riel, de rechten verkocht voor de Tall Ships' Races gedurende drie jaar. F.C.Op het logo van de Tall Ships' Race 2004, 2005 en 2006 staat trots 'Supported by Antwerp'.