De goederenbehandelaar Antwerp Gateway investeert de volgende vijf jaar tot zeven jaar een kwart miljard euro in de uitbreiding van de containerterminal aan de zuidzijde van het Deurganckdok. De investering kan 300 jobs opbrengen, naast de 750 mensen die nu al voor Antwerp Gateway werken.
...

De goederenbehandelaar Antwerp Gateway investeert de volgende vijf jaar tot zeven jaar een kwart miljard euro in de uitbreiding van de containerterminal aan de zuidzijde van het Deurganckdok. De investering kan 300 jobs opbrengen, naast de 750 mensen die nu al voor Antwerp Gateway werken. De investering past in een belangrijke verschuiving in de Antwerpse haven. De rederij MSC, die goed is voor een derde van de containers in de Scheldestad, kreeg vorige maand van het Havenbedrijf Antwerpen groen licht om haar activiteit te verschuiven van het Delwaidedok (achter de sluizen) naar het Deurganckdok. De verhuizing van MSC is niet alleen een gevolg van de gebrekkige capaciteit van zijn huidige vestiging, maar ook van de aangekondigde samenwerking met de rederijen Maersk Line en CMA CGM. Die P3 Alliantie wordt meer dan waarschijnlijk aan het Deurganckdok gecentraliseerd. Maersk Line is er al klant bij de containerbehandelaar PSA, die de terminal aan de noordzijde van het dok uitbaat, terwijl CMA CGM voor 10 procent mede-eige-naar is van Antwerp Gateway. De meerderheidsaandeelhouder is de Dubaise terminaloperator DP World (42,5 %), naast de Israëlische rederij Zim Ports (20 %), de Chinese sectorgenoot Cosco Pacific (20 %) en de Haven van Duisburg (7,5 %). DP World maakte vorige week overigens bekend dat het in 2013 op een omzet van 3,1 miljard dollar een vrije cashflow van 1 miljard en 640 miljoen nettowinst boekte. Antwerp Gateway, gevestigd aan de zuidzijde van het Deurganckdok, maakt een kans om een extra Verre Oostenroute van aandeelhouder CMA CGM binnen te halen. MSC heeft met zijn huidige pakket van 4,6 miljoen teu (de standaard van een 20 voetcontainer) bijna de volledige noordkant van het Deurganckdok bij de goederenbehandelaar PSA nodig, los van de huidige volumes van PSA. Daarom wil Antwerp Gateway zijn capaciteit aan de zuidkant uitbreiden van 2 tot 4 miljoen teu. Meteen zou het Deurganckdok eindelijk zijn optimale capaciteit bereiken, en vallen de boetes weg die het Havenbestuur oplegt aan Antwerp Gateway omdat het niet aan de opgelegde volumeverplichtingen zou voldoen. Een situatie die Antwerp Gateway overigens aanvecht. "Het is te vroeg om in te gaan op concrete scenario's, zoals een eventuele samenwerking met MSC, maar als de vraag er komt, kunnen we in elk geval in anderhalf jaar klaarstaan", stelt Rob Harrison, de CEO van Antwerp Gateway. "We willen dat ook doen door, meer dan PSA aan de overkant van het dok, te investeren in het modernste materiaal (zie Duur, maar productief, nvdr. ). De rederijen vragen uitdrukkelijk dat er naast PSA een andere sterke terminaloperator is. Ze willen geen monopolie." De havenbons ziet de maritieme activiteiten toenemen. "De moeilijkste jaren van de economische crisis liggen achter ons", oordeelt Harrison. "Ik verwacht de komende zes jaar een gestage groei van de wereldhandel. Voor het eerst in jaren ben ik er volledig van overtuigd dat Antwerpen op koers zit. Toen ik achttien maanden geleden aantrad, waren de meeste rederijen ongerust over de toekomst van Antwerpen, door het uitblijven van de Scheldeverdieping. Nu die achter de rug is, kunnen we de allergrootste schepen aan. Met dank aan de Nederlandse dokwerkers." Harrison, een Zuid-Afrikaan die eerder financieel directeur was van het in Antwerpen gevestigde Safmarine Container Lines, verwijst naar de vakbondsacties in de haven van Rotterdam in oktober 2013. Omdat ze niet in Rotterdam konden worden behandeld, zakten toen twee Ultra Large Container Ships (ULCS) van Maersk Line naar Antwerpen af, waar ze werden geholpen door PSA en Antwerp Gateway. "Voor veel rederijen was vooral de behandeling van de Mary Maersk het ultieme bewijs dat Antwerpen klaar is voor de schepen van de toekomst", glimlacht Harrison. "Met een vermogen van 18.000 teu is dat het grootste containerschip ter wereld. Na die zet behandelen we hier aan het Deurganckdok nu elke week twee van die mastodonten. Het geeft onze omzet een boost van 5 tot 10 procent." Antwerp Gateway kan een boost wel gebruiken. Volgens de gegevens van de Nationale Bank heeft de terminaloperator de aandeelhouders sinds de investering van 210 miljoen euro in 2008 nog geen euro winst opgeleverd. Op 65 miljoen euro omzet in 2012 boekte de goederenbehandelaar 6,5 miljoen verlies. De ebitda bedroeg echter een gezonde 19,4 miljoen. Het bedrijf betaalt liefst 13,3 miljoen euro aan intresten. Het overgedragen verlies van 91 miljoen leidt tot een negatief eigen vermogen van 50 miljoen euro. "De investering in 2008 gebeurde vlak voor de crisis", stelt Harrison. "En toen viel alles stil. Pas sinds vorig jaar draait Antwerp Gateway een operationele break-even. We gebruiken slechts 110 miljoen euro van het materiaal. We hebben dus een slapend kapitaal van 100 miljoen. Daarom zijn we tevreden over de nakende verschuivingen in de Antwerpse haven. Met de nieuwe trafiek hebben onze aandeelhouders eindelijk uitzicht op mooie recurrente inkomsten." HANS BROCKMANS, FOTOGRAFIE THOMAS DE BOEVER