Een jaar geleden gooide Véronique Maes het roer om. Haar functie als marketingverantwoordelijke bracht veel stress met zich. Ze ging op zoek naar een remedie om de spanningen te vermijden, en vond de oplossing in audiovisuele relaxatie. Ze gaf haar job op, kocht een tweedehandsbus, en bouwde hem om tot Dreams on Wheels. Daarmee zou ze naar de parking van bedrijven trekken en de werknemers een massage en relaxat...

Een jaar geleden gooide Véronique Maes het roer om. Haar functie als marketingverantwoordelijke bracht veel stress met zich. Ze ging op zoek naar een remedie om de spanningen te vermijden, en vond de oplossing in audiovisuele relaxatie. Ze gaf haar job op, kocht een tweedehandsbus, en bouwde hem om tot Dreams on Wheels. Daarmee zou ze naar de parking van bedrijven trekken en de werknemers een massage en relaxatiesessie geven. Stress is, op rugpijn na, een van de grootste werkgerelateerde gezondheidsproblemen. Toch ziet Maes dat weinig werkgevers willen toegeven dat stress op het werk ook maar bestáát. "In de Verenigde Staten heb je wel al bedrijven die voor hun werknemers well-being rooms inrichten," zegt Maes. "Het is trouwens wetenschappelijk bewezen dat een dutje tijdens de middagpauze de productiviteit en creativiteit verhoogt." Maar wat gebeurt er dan precies in zo'n bus? Een relaxatiesessie gebeurt in groepjes van vijf. De werknemers nemen plaats in een massagestoel en krijgen een hoofdtelefoon en lichtbril op. Maes werkt met 'audiovisuele stimulatie', zoals dat heet. "Door de hoofdtelefoon horen de werknemers een hypnotiserende stem. Het licht in de bril flikkert op het ritme van het geluid. De frequentie van de muziek en de stem daalt stelselmatig, zodat de werknemers in een alfatoestand terechtkomen. Na een sessie van een half uur voelen ze zich als herboren." De basisprijs van zo'n relaxatiesessie kost 29 euro. De sessies worden vaak aangeboden als relatiegeschenk, of dienen als marketingtool op evenementen. Maes ziet geen concurrentie in de massage op de bedrijfsvloer, die de voorbije maanden een steile opgang maakte. "De massages zijn ook een manier om zich te ontspannen, maar de relaxatiesessies gaan toch nog een stapje verder," zegt ze. "Bovendien hoeven de werknemers zich niet te verplaatsen, ik kom gewoon naar ze toe." Het eerste jaar is moeilijk, want weinig bedrijven zijn vertrouwd met het concept. Aangezien Maes nog niet elke dag met haar Dreams on Wheels rondrijdt, heeft ze haar activiteiten uitgebreid met seminaries en workshops over stress en ergonomie.Melanie De Vrieze [{ssquf}]"De werknemers komen in een 'alfatoestand' terecht. Na een sessie van een half uur voelen ze zich als herboren."