Anne Teresa De Keersmaeker goes Rolex

Dominique Soenens Freelancejournalist

Hoe kunnen jonge, veelbelovende artiesten beter gestimuleerd worden dan door een jaar onder de vleugels van een wereldbefaamde collega te werken? Dat is het uitgangspunt van The Rolex Mentor and Protégé Arts Initiative van horlogefabrikant Rolex. Anne Teresa De Keersmaeker werd voor de komende editie aangeduid als dansmentor.

Mario Varga Llosa, William Forsythe, Jessye Norman, David Hockney, Stephen Frears, Anne Teresa De Keersmaeker… Het lijstje mentoren dat Rolex tot dusver wist te strikken voor The Rolex Mentor and Protégé Arts Initiative oogt behoorlijk indrukwekkend.

50.000 dollar + 50.000 dollar

Het kunstmecenaat van de horlogefabrikant is – zoals mag worden verwacht van Rolex – prestigieus. Directeur Rebecca Irvin: “Cruciaal in het project is de overdracht van kennis en ervaring tussen mentor en protegé, de wisselwerking tussen oude, ervaren meester en beginnende leerling, zoals die eeuwen geleden bestond in de kunstwereld. De protegés krijgen 25.000 dollar toegestopt na het aflopen van het project, samen met 25.000 dollar voor het project zelf. Dat geld kunnen ze besteden aan het produceren van een werk. Ook de mentor krijgt 50.000 dollar.”

Rolex kiest binnen zes kunstdisciplines een mentor en een protegé: literatuur, dans, muziek, theater, film en visuele kunsten. “Binnen die categorieën proberen we soepel te zijn. Tot nu toe werkten we met klassieke muzikanten, maar het zou fantastisch zijn als we in de toekomst met Paul McCartney of een jazzgrootheid zouden kunnen samenwerken.”

Het is voor Irvin in ieder geval niet verbazingwekkend dat de Belgische danschoreografe Anne Teresa De Keersmaeker werd aangesproken om aan de volgende editie van The Rolex Mentor And Protégé Arts Initiative mee te werken. “Ze is een van de grootste Europese choreografen. Qua karakter past ze perfect in dit project: ze is bereid mee te werken en ze is geïnteresseerd in jonge mensen. Ze doet al heel wat in die richting: ze heeft een school en werkt veel met jonge dansers. William Forsythe contacteerde haar voor ons. Dat maakte het haar nogal lastig om nee te zeggen, vermoed ik ( glimlacht).”

Bidden voor kunst

In de keuze van de mentors en de protegés kruipt heel wat noest werk. De mentoren moeten voldoen aan een duidelijk profiel: ze moeten een aanzienlijk oeuvre op hun curriculum hebben, internationaal bekend zijn en bereid zijn om met jonge talenten samen te werken.

De selectie van de uitverkoren jonge kunstenaars vergt zo mogelijk nog meer selectiewerk. Over de hele wereld speuren kunstkenners, festivaldirecteurs en kunstenaars naar jonge talenten die in aanmerking komen voor het programma. Voorwaarde is dat ze naadloos passen in het profiel dat Rolex vooropstelt: ze moeten jong en veelbelovend zijn, normaal gezien niet in contact kunnen komen met hun mentor, passen bij de gekozen mentor en gemotiveerd zijn.

Dat laatste is niet altijd een probleem, geeft Irvin aan: “De Colombiaanse schrijver Antonio Garcia Ángel liet een voltallig klooster bidden opdat hij zou kunnen samenwerken met Mario Vargas Llosa. En… ( lacht) het werkte.”

Dominique Soenens

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content