De verkoop van biologisch voedsel gaat er met sprongen op vooruit. Met minimaal een verdubbeling van het marktaandeel, juichen de voorstanders. Maar nuanceer dat cijfer: met een marktaandeel van nog geen procent, betekent ook een verdubbeling slechts een marginale verschuiving. "In de jaren tachtig was biologische voeding nog een heel jong plantje. Vandaag haalt het groentesegment in sommige supermarkten een marktaandeel van vier procent. En de sector groeit jaarlijks in Europa met 20 tot 40 procent, in België met 20 procent," registreert Carl Haest. Vanuit de thuisbasis in Aarschot, leidt de 61-jarige éminence grise van de bio-beweging nog steeds zijn Haest Consultancy for an Organic Industry. Een managementbureau dat biologische voeding introduceert in supermarkten. Haest assisteerde in eigen land bij de lancering van het bio-gamma van Delhaize. In het buitenland werkt hij onder meer voor het Nederlandse Albert Heijn of het Britse Sainsbury's, dat jaarlijks 65 miljoen pon...

De verkoop van biologisch voedsel gaat er met sprongen op vooruit. Met minimaal een verdubbeling van het marktaandeel, juichen de voorstanders. Maar nuanceer dat cijfer: met een marktaandeel van nog geen procent, betekent ook een verdubbeling slechts een marginale verschuiving. "In de jaren tachtig was biologische voeding nog een heel jong plantje. Vandaag haalt het groentesegment in sommige supermarkten een marktaandeel van vier procent. En de sector groeit jaarlijks in Europa met 20 tot 40 procent, in België met 20 procent," registreert Carl Haest. Vanuit de thuisbasis in Aarschot, leidt de 61-jarige éminence grise van de bio-beweging nog steeds zijn Haest Consultancy for an Organic Industry. Een managementbureau dat biologische voeding introduceert in supermarkten. Haest assisteerde in eigen land bij de lancering van het bio-gamma van Delhaize. In het buitenland werkt hij onder meer voor het Nederlandse Albert Heijn of het Britse Sainsbury's, dat jaarlijks 65 miljoen pond (ruim vier miljard frank) omzet met biologische voeding. Als coördinator van de World Organic Supermarketing Club is hij voorts actief in Denemarken, Finland, Italië of Zwitserland. Voor de World Trade Organization ( WTO) bereidt hij momenteel een studie voor over het wereldwijd belang van de markt van biologisch voedsel. CARL HAEST.Het dioxineschandaal betekent geenszins dat het Belgische controlesysteem slechter werkt dan andere. Dit is en blijft een ongeluk, ook al was het een absoluut onverantwoorde daad van een vetsmelter. Misschien is het wel een teken dat de controle net goed loopt. Het deksel is hier eerder van het potje gegaan dan in een ander land. De dioxine is een ongeluk, terwijl de dollekoeienziekte in Groot-Brittannië een structureel probleem was. Daar werd op een systematische wijze dierlijke voeding aan herkauwers gegeven.Toch is de consument opnieuw een stuk zekerheid kwijt. Betekent dit nu de definitieve doorbraak van de biologische voeding?Dit schandaal zorgt voor een catharsis. De consument wordt voorzichtiger en dwingt de grote concerns tot nadenken. In die zin is het een goede zaak. Maar de producenten van biologische voeding hebben geen Schadenfreude. We gaan geen kabaal maken om te tonen hoe goed we wel zijn. Elke keer dat er een schandaal losbarst, zien we een sterke stijging van de verkoop. Na enkele weken zakt die weer, maar het uiteindelijke marktaandeel ligt steeds een beetje hoger. De vraag blijft natuurlijk of de consument voor biologisch voedsel, dat gemiddeld een derde duurder is dan traditioneel voedsel, wil betalen. In bepaalde segmenten, zoals de babyvoeding, is bio-voedsel in elk geval doorgebroken. De Duitse producent van babyvoeding Hipp is in eigen land goed voor 40 procent marktaandeel, en maakt uitsluitend biologisch voedsel. Zijn producten zijn nochtans de helft duurder dan die van traditionele voedselproducenten. Om die reden haalde de keten van drogisterijen Schlecker Hipp begin de jaren negentig ook uit de rekken. Maar die beslissing werd snel teruggeschroefd, want Schlecker zag zijn omzet danig slinken. Bovendien werden in de producten van een concurrent residuen van pesticiden aangetroffen. Zulke evoluties halen ook concurrenten over de streep, in dit geval Nestlé. Maar met een omzet van 2,5 miljard in België, op een totale omzet in de voedingsindustrie van 881 miljard, blijft biologisch voedsel toch marginaal? Bovendien willen de grootwarenhuizen niet het dubbele aan ruimte vrijmaken in de rekken, voor eenzelfde assortiment producten.Ach, dat beweerde Albert Heijn in Nederland ook decennialang. Zijn bio-wortelen haalden in een mum van tijd een marktaandeel van 15 procent, dat artikel liep fantastisch. Alleen was er volgens hem enkel sprake van kannibalisme. Heijn had plaats moeten maken voor twee verschillende kisten wortelen, maar de totale omzet was gelijk gebleven. Onder druk van de publieke opinie is hij uiteindelijk dan toch weer omgeschakeld. Sinds begin vorig jaar heeft de keten een gamma van 150 bio-producten. In eigen land speelt Delhaize duidelijk een voortrekkersrol. Sinds 1989 heeft de grootgrutter biologische producten. Die zijn vandaag goed voor vier procent van de omzet in het groentensegment. Individuele producten hebben omzetpercentages van meer dan tien procent. Delhaize wil zijn naam als dé kwaliteitsdistributeur van het land immers waarmaken. Bovendien wil de keten alle marktsegmenten bereiken. De consument heeft vandaag een zeer individueel, versnipperd verbruikerspatroon.GB en Colruyt profileren zich vandaag ook met een biologisch gamma. Maar het blijft een probleem om de bedrijfscultuur in de grootdistributie te wijzigen. Je moet de aankoopdirecteur diets maken dat hij een beetje geduld moet hebben. Die biologische producten draaien niet vanaf de eerste dag. Daar komt veel voorlichting bij kijken. Het is niet alleen de grootdistributie die niet altijd mee wil. Ook de biologische kwekers, vooral van vlees, hebben een ondermaats aanbod.We hebben inderdaad vijf jaar moeten werken vooraleer we voldoende rundvlees voor de 111 filialen van Delhaize konden vinden. De versnijding was ondermaats, de kwaliteit liet te wensen over. Vijf jaar geleden konden we aan amper vijf winkels van Delhaize vlees leveren, ondanks een speurtocht in België, Duitsland en Nederland. Ook vandaag stokt de aanvoer nog op sommige dagen. Voor de kippenkweek werken we nu aan een soortgelijk project. We sleutelen aan een coöperatieve structuur met kwekers. Wolfgang Riepl