Het autolandschap zit stilaan op koers voor de transitie van dieselen naar elektrisch rijden. Een eerste stap op dat parcours is de plug-inhybride: een benzinemotor gecombineerd met een elektromotor, die de auto gemiddeld 50 à 70 kilometer helemaal alleen kan aandrijven en zich laat voeden door een oplaadbare batterij.
...

Het autolandschap zit stilaan op koers voor de transitie van dieselen naar elektrisch rijden. Een eerste stap op dat parcours is de plug-inhybride: een benzinemotor gecombineerd met een elektromotor, die de auto gemiddeld 50 à 70 kilometer helemaal alleen kan aandrijven en zich laat voeden door een oplaadbare batterij. Geen enkel koetswerktype ontsnapt aan die trend. Ook grote, krachtige terreinwagens, zoals de modellen van Land Rover maar ook deze Jeep Wrangler, moeten stilaan overstappen naar elektrische aandrijving, als ze op termijn nog een rol van betekenis willen spelen op de Europese markt. En dat is andere koek: modellen als de Wrangler flirten op de weegschaal al snel met 2 ton, alleen al met een verbrandingsmotor, en dan moeten daar nog eens een batterij en een elektromotor bij komen. Bovendien: hoe zwaarder de auto, hoe krachtiger die batterij moet zijn, en dus ook hoe zwaarder. Tot het een cirkelredenering wordt, want hoe zwaarder de auto, hoe minder ver je raakt met een volle batterij. Maar er is geen ontsnappen aan de transitie, dus serveert Jeep zijn kloeke terreinwagen nu ook als plug-inhybride. Op gewone wegen heb je natuurlijk het windgeruis dat kan gaan vervelen, zodat je al snel denkt dat dit geen auto is voor gewoon gebruik . Maar de ophanging blijkt verrassend comfortabel voor een machine die vooral offroad heel straf is. Met de Wrangler kun je probleemloos door bos en dal, door diepe modder of over rotsblokken, zelfs door een vijvertje van maximaal 76 centimeter diep. Je moet het met je eigen ogen zien om te geloven tot wat deze terreinvreter in staat is, op voorwaarde dat de juiste banden erop zitten. De Wrangler wordt niet ten onrechte in één adem vernoemd met de al even indrukwekkende Defender van Land Rover en de G-Klasse van Mercedes. Onderweg raak je onder de indruk van het acceleratievermogen, zowel vanuit stilstand als vanuit een snelheid van pakweg 50 à 90 per uur, wetend dat je met bijna 2,4 ton onderweg bent. Schakel je de maximale energierecuperatie in, dan voelt het bijna alsof je one pedal rijdt: de auto remt vanzelf af zodra je gas lost, zodat je met een anticiperende rijstijl maar zelden hoeft te remmen. Het verbruik hangt uiteraard af van hoe u met de wagen rijdt.