AMPACET. ALLE KLEUREN VAN DE REGENBOOG

Ampacet, een producent van kleuren en additieven voor termoplastics, gaat investeren in een nieuwe fabrikagelijn en zeven dagen per week werken.

In het midden van de jaren tachtig besloot het Amerikaanse bedrijf Ampacet, dat in de VS 40 % van de markt van kleuren en additieven voor termoplastics kontroleerde, dat het tijd werd om de Europese markt aan te pakken en er een produktiecentrum te vestigen. In 1985 koos het voor Messancy. “Wij hadden verscheidene redenen om naar België te komen, ” vertelt Bertrand Van Marcke, marketing service manager. “Enerzijds was er de centrale geografische ligging, dichtbij de klanten en de leveranciers van onze grondstoffen. Anderzijds de beschikbaarheid van werkkrachten en het goede sociale klimaat. Last but not least, het dynamisme van de overheid om in deze streek een fabriek in te planten. “

Momenteel heeft Ampacet 160 personeelsleden, van wie 135 in Messancy werken. In 1994 werd een omzet van 2 miljard frank geboekt. Voor de distributie van haar produkten beschikt de firma over verkoopkantoren in verscheidene Europese landen (Frankrijk, Duitsland, Engeland, Italië en Zweden). Ongeveer 95 % van de produkten wordt geëxporteerd : vier vijfde blijft binnen de Europese Unie, de rest vertrekt naar onder andere Oost-Europa, het Midden-Oosten en Zuid-Afrika.

GROEIEN.

Ampacet maakt en levert basismengsels van kleurstoffen en additieven voor de industrie van de termoplastics. Toen de fabriek in 1987 van start ging, produceerden drie fabrikagelijnen 20.000 ton per jaar. Na bijkomende investeringen in het begin van de jaren ’90 steeg de produktie naar 30.000 ton per jaar. “Vorig jaar hebben we 32.000 ton geproduceerd, ” vertelt administratief en financieel direkteur Yves Carette. “Het is de bedoeling om in de komende maanden door te stoten naar 40.000 ton. We onderhandelen nu met de vakbonden om van een vijfdagenweek over te schakelen op een zevendagenweek. Er zijn ook plannen voor een nieuwe fabrikagelijn. Dat betekent een investering van een half miljard en ongeveer dertig nieuwe banen. ” De fabriek in Messancy groeit jaarlijks met zo’n 15 %, terwijl de sektor in zijn geheel met 4 tot 5 % toeneemt. Het Europese marktaandeel van Messancy bedraagt op dit ogenblik 10 %.

Onderzoek en Ontwikkeling gebeurt in Europa, in samenwerking met de klanten, voor wie soms basismengsels op maat worden gemaakt. “Zowel de produkten als het fabrikageproces zijn in Europa veel ingewikkelder dan in de VS, ” vertelt Yves Carette. “De Europese industrie is veel geavanceerder dan men denkt. “

In de volgende jaren wil Ampacet enerzijds zijn marktaandeel in Europa vergroten en anderzijds zich op de sterk groeiende Aziatische markten richten. “Wij delen die markten met het moederbedrijf, ” onderstreept Bertrand Van Marcke. “Amerika levert de basisprodukten, wij maken meer technische produkten. “

GVDN

BERTRAND VAN MARCKE EN YVES CARETTE (AMPACET) Onderhandelen met vakbonden over overschakeling naar zevendagenweek.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content