‘Amerikaanse markt was vanaf het begin een doel’

Wie van een perfecte match spreekt, denkt vaak aan privérelaties, maar dat principe geldt ook voor kandidaten en bedrijven. Het Mechelse hr-techbedrijf Twegos voorspelt de fit tussen een kandidaat en de bedrijfscultuur. De aanpak valt internationaal op, want Twegos werd geselecteerd door de Entrepreneurs Roundtable Accelerator (ERA), de leidinggevende accelerator in de New York, om snel voet aan wal te krijgen in de Verenigde Staten. Een nieuwe uitdaging voor de CEO’s, Jurgen Noel en Arend Van Itterbeek.

Een match tussen een bedrijf en een werknemer vinden, kan dat wel?

JURGEN NOEL. “Je kan de bedrijfswaarden in kaart brengen en nagaan of er een cultural fit is. Een medewerker voelt vaak aan of hij in een bedrijf of op een bepaalde afdeling past of niet. Al is dat voor de persoon in kwestie niet altijd gemakkelijk te omschrijven. Je kan de waarden van een bedrijf aan de muur hangen en zeggen dat iedereen ermee akkoord gaat of moet gaan, maar zo eenvoudig is het niet. Het is beter via een onlinetest de waarden van het bedrijf en van de werknemers te meten. Twegos heeft zo’n tool ontwikkeld. Op basis van de uitkomst beoordeelt de test de match tussen beiden.”

Onderzoek toont aan dat de mensen die beter matchen met hun organisatie ook beter presteren

AREND VAN ITTERBEEK. “De test, die Twegos samen met onderzoekers arbeids- en organisatiepsychologie van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) heeft ontwikkeld, is gebaseerd op een algoritme dat voorspelt hoe gelukkig een kandidaat zich in een werkomgeving zal voelen.”

Waar kan dat worden gebruikt?

NOEL. “Onderzoek bij 1600 werknemers uit zes grote testorganisaties toont aan dat de mensen die beter matchen met hun organisatie ook beter presteren, gelukkiger zijn en het bedrijf minder snel verlaten. Zowel de kandidaat als het bedrijf kan voordeel halen uit een goede fit. De kandidaat-werknemer moet vragen beantwoorden over zijn waarden. Hij kan dan zien bij welk bedrijf hij het best past. De bedrijven kunnen de profielen raadplegen en aan een gebruiker vragen zich kenbaar te maken.”

VAN ITTERBEEK. “Voor een bedrijf betekent de match dat een kandidaat beter zal presteren. Er wordt ook gerekend op meer innovatie, minder absenteïsme en een lager verloop. We hebben een tijd geleden ook een deal gesloten met Jobat Media. Daarmee kunnen kandidaten de onlinetest doen en hun match met bedrijven zoeken.”

U kwam het voorbije jaar op de radar in de Verenigde Staten.

NOEL. “Inderdaad. Jaarlijks selecteert ERA start-ups uit de Benelux om deel te nemen aan zijn acceleratorprogramma, om hen te helpen sneller voet aan de grond te krijgen in de Verenigde Staten. Twegos neemt deel aan het Flanders New York Accelerator-programma dat onder meer wordt ondersteund door imec.istart en Flanders Investment & Trade. We zijn enorm blij dat we zijn geselecteerd. Het is een hulp voor de opstart in de Verenigde Staten.”

Hoe belangrijk is de Amerikaanse markt voor u?

NOEL. “Al sinds het begin van Twegos is de Amerikaanse markt een belangrijk doel. Nu hebben we er voet aan de grond gezet en kunnen we focussen op onze groei in die markt. De recente aanwerving van Sean Masters als business development director van onze Amerikaanse vestiging toont hoe belangrijk die markt voor Twegos is.”

Bio

Zijn: CEO Twegos

Vrije tijd: Arend Van Itterbeek: fietsen en skiën – Jurgen Noel: powerkite en verzamelaar moderne kunst

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content