… altijd klaar?

In de stemtelefonie verschijnen steeds meer specifieke producten op de markt. Zo presenteert Scoot sinds begin april een voor de gebruikers volledig kosteloze telefonische informatiedienst. Een revolutie!

Als u wel eens lui bent, weinig tijd heeft of de telefoongids nergens vindt, weet u ongetwijfeld dat het geen sinecure is om informatie te krijgen op de inlichtingendiensten van Belgacom (1207 voor het vaste net) of Mobistar (600 voor GSM). De antwoorden zijn vaak vaag of fout, de facturatie loopt de spuigaten uit en u moet zelf 80% van het antwoord kennen om de rest te krijgen.

Sinds begin april test de firma Scoot in de regio’s Gent en Namen een nieuwe service uit die het blazoen van de telefonische inlichtingen moet oppoetsen. Scoot beantwoordt elke telefonische vraag – volledig gratis. Het bedrijf werkt met een groen nummer (0800), zodat de oproep de gebruiker niets kost.

Het principe van “een antwoord op elke vraag” moet vanzelfsprekend met een korreltje zout worden genomen, want in werkelijkheid kan men slechts drie soorten informatie krijgen: Business Classifieds verzamelt alle inlichtingen die in de telefoongidsen voorhanden zijn; Arts and Entertainment informeert over culturele evenementen, bioscopen en theaters; en Local Communities helpt u verder met alle plaatsgebonden diensten (openbare besturen, gemeenten…). Internationale inlichtingen en bijvoorbeeld financieel of sportnieuws zijn dus niet verkrijgbaar.

SPECIALITEIT: INFOMEDIARY.

De grote nieuwigheid van Scoot is dat het voor de drie categorieën alle vragen aanvaardt, zelfs de vaagste. U kan gewoon informatie vragen over bijvoorbeeld een alarmsysteem, een huurpiano of een Mexicaans restaurant, zonder meer details. “We willen een echte one stop shopping service zijn,” vertelt algemeen directeur Mark De Smedt (ex- Apple, ex- Citibank). “Daarom geven we niet alleen adres- en telefoongegevens, maar ook meer nauwkeurige inlichtingen. Onze kracht bestaat erin dat we de informatie van de bestaande databanken aanvullen.” Met andere woorden, de tele-operators van Scoot zullen moeten weten of de loodgieter wiens nummer ze doorgeven ‘s nachts open is, of het restaurant kredietkaarten aanvaardt en of de verhuurfirma die ze voor u hebben gevonden, gespecialiseerd is in de Middeleeuwen of in de jaren ’20.

Scoot, dat 24 uur op 24 bereikbaar is, komt uit Groot-Brittannië en is eigendom van de groep Freepages. Aan de overkant van het Kanaal krijgt de service gemiddeld 30.000 oproepen per dag en verzorgt ook de reservatie van tickets. In Nederland heeft Freepages de dienst op het einde van vorig jaar in samenwerking met VNU gelanceerd. Hij ontvangt nu al 4000 oproepen per dag. Dezelfde joint venture is ook de initiatiefnemer van Scoot België. Tegen het einde van het jaar zou het bedrijf 200 werknemers moeten tellen, allen in loondienst.

“Wij hopen tegen die datum een omzet van 300 miljoen frank te halen en 3500 oproepen per dag te krijgen,” zegt marketing manager Tom Vanderdooren (ex-Apple, ex- VTM). De nationale start van Scoot België is gepland voor het midden van 1998, maar het telefoonnummer (0800-17007) is nu al bereikbaar.

GEEN MICHELINGIDS.

U heeft al begrepen dat Scoot de gratis infodienst wil gebruiken om inkomsten van adverteerders te krijgen. Dat zal in de volgende maanden het belangrijkste objectief zijn, zoals Mark De Smedt uitlegt: “Scoot geeft per oproep slechts vier namen, adressen en gegevens. We hebben België in honderd geografische zones verdeeld. In elke zone kunnen dienstverleners of bedrijven onze bevoorrechte contactpersonen worden.” De aap komt dus uit de mouw: Scoot wil geen Michelin-gids met praktische informatie worden, maar is op de eerste plaats een nieuw promotiemiddel. “Ons product is erg gericht,” vervolgt Tom Vanderdooren. “Het geeft de adverteerder de kans om uitsluitend potentiële en actieve kopers te bereiken. Hij betaalt trouwens alleen voor zijn rubriek en regio, krijgt een nauwkeurige afrekening met het aantal oproepen en kan zijn eigen informatie binnen de 48 uur laten bijwerken. Dat is een belangrijke voorwaarde om de bellers zo goed mogelijk te kunnen helpen.”

Scoot twijfelt niet aan zijn succes in België en kondigt alvast de opening aan, op 30 mei, van een Internet-site die volgens hetzelfde principe zal werken. Komt er ook een ticketservice? Het lachje van de twee Apple-veteranen spreekt boekdelen over hun plannen…

FMX

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content