R ange anxiety. Daar is het om te doen. De angst dat je met die elektrische auto, door overheden en constructeurs gehypet als mirakeloplossing tegen het broeikaseffect, niet meer thuis raakt omdat de batterij plat is. Alleen al daarom is het concept van GM Motors knap bedacht. Er is geen reden meer om een lage batterij te vrezen. Deze elektrische auto blijft altijd rijden.
...

R ange anxiety. Daar is het om te doen. De angst dat je met die elektrische auto, door overheden en constructeurs gehypet als mirakeloplossing tegen het broeikaseffect, niet meer thuis raakt omdat de batterij plat is. Alleen al daarom is het concept van GM Motors knap bedacht. Er is geen reden meer om een lage batterij te vrezen. Deze elektrische auto blijft altijd rijden. De Opel Ampera heeft een elektromotor die u thuis kunt opladen in het stopcontact. Daarna rijdt hij maximaal 60 kilometer ver, belooft Opel. Dat het in de praktijk wat minder zou zijn, wisten we uit eerdere tests van elektrische auto's. Maar die praktijk viel best mee. We reden meteen de autoweg op, schuwden de 120 tot 130 per uur niet en raakten een zucht meer dan 50 kilometer ver. Maar dat betekent niet dat we dan op zoek moesten naar een stopcontact. De Ampera heeft ook een benzinemotor van 1,4 liter, die meteen aansloeg. Toch is dit een echte 'elektrische' auto. De benzinemotor drijft de auto nooit rechtstreeks aan zoals bij hybride auto's, maar maakt elektriciteit aan voor de elektromotor. Wat ons in deze test het meest interesseerde, was wat de Ampera aan benzine kost als je niet meer op elektriciteit kunt rijden, op weg naar de kust of tijdens de jaarlijkse vakantie, maar de hele tijd de benzinemotor gebruikt om elektriciteit te maken. We vertikten het dus om de batterij 's nachts op te laden en reden de rest van de week rond met benzine als primaire energiebron. Het verdict was positief. Op een gemengd parcours van stadsverkeer, buitenwegen en autoweg, maar vooral zonder echt zuinig proberen te rijden, verbruikten we 8,2 liter. Met een iets zuiniger voet waren we gemakkelijk onder de 8 liter geraakt. Zeer acceptabel voor een ruime auto als de Ampera, want perfect binnen de normen van klassieke benzinewagens van die omvang. Ook in rijgedrag voelt hij heel 'gewoon' aan, hooguit iets zwaarder als je over verkeersdrempels rijdt. Dan laat het meergewicht van de batterijen zich voelen. Rest de vraag waarom Opel een elektrische autonomie van maar 60 kilometer voorzag, terwijl andere elektrische auto's een theoretisch rijbereik hebben van 160 kilometer. Daar zijn twee redenen voor: nog meer batterijen zouden de auto te zwaar maken. Bovendien is 50 tot 60 kilometer per dag rijden een Europees gemiddelde. Als u in die gemiddelde groep zit, dan kan de Ampera een zeer interessante auto zijn: elektrisch en tegelijk inzetbaar voor verre uitstappen en de jaarlijkse vakantie. Elektromotor van 150 pk (111 kW), maximaal koppel 370 Nm - 1,4 liter benzinemotor van 86 pk (63 kW), maximaal koppel van 130 Nm. 0-100 kilometer per uur in 9 seconden topsnelheid 161 kilometer per uur 0 liter als je volledig op elektriciteit rijdt (ongeveer 50 kilometer) 8,2 liter per 100 kilometer als je volledig op benzine rijdt 44.500 euro JO BOSSUYT