Veel werknemers lopen als een hamster in een tredmolen. Ze werken zich uit de naad, maar niemand zegt hen hoe hun werk in het geheel past. Iedereen zit op zijn eiland. Wij noemen dat 'actieve inertie'. Er wordt veel gedaan, maar zonder richting. Vooral in crisistijd is dat nefast, dan willen mensen in de eerste plaats hun job veiligstellen en trekken ze zich nog meer op zichzelf terug."
...

Veel werknemers lopen als een hamster in een tredmolen. Ze werken zich uit de naad, maar niemand zegt hen hoe hun werk in het geheel past. Iedereen zit op zijn eiland. Wij noemen dat 'actieve inertie'. Er wordt veel gedaan, maar zonder richting. Vooral in crisistijd is dat nefast, dan willen mensen in de eerste plaats hun job veiligstellen en trekken ze zich nog meer op zichzelf terug." Dat zegt Alain Goudsmet, de CEO van Mentally Fit, een team van twintig internationale ex-topsporters die hun ervaring benutten voor de coaching in bedrijven en van professionele artiesten en sportlui. Mentally Fit is actief in Frankrijk, Duitsland, Luxemburg, Nederland, Oost-Europa en Zuid-Amerika. Goudsmet was mental coach van het Belgische mannenhockeyteam, de Red Lions, op de Olympische Spelen van Peking en hij begeleidt het vrouwenteam, de Red Panthers. Ook ex-tennisser Dominique Monami is een overtuigd coach bij Mentally Fit. Ze geeft coaching aan zowel sportlui als bedrijven. "We zijn als voormalige topsporters goed geplaatst", maakt Monami zich sterk. "We hebben veel ervaring met stressmanagement en met doelen die elk jaar worden verlegd. Onze loopbaan was per definitie van korte duur, we moesten er alles uithalen en focussen op performantie. Dat is precies waar bedrijven nood aan hebben. Bovendien hebben we altijd in team gewerkt, ook in individuele sporten, dus weten we hoe een ploeg werkt." Mentally Fit werkt volgens een vaste aanpak. "De eerste vraag is altijd dezelfde, of het nu om sportmensen, artiesten of bedrijfsmensen gaat: 'Wat is je intrinsieke motivatie?' En het antwoord is dan niet een medaille of een streefcijfer halen. Wel waarom je dat wil halen. Wat drijft je op lange termijn in dit beroep", licht Goudsmet toe. "Als je alleen door je omgeving wordt gepusht om iets te bereiken, haal je nooit de top", vult Dominique Monami aan. "In bedrijven zie ik te weinig mensen of teams stilstaan bij hun motivatie. Als je je niet afvraagt waarom je iets doet, dan breekt na een tijd de veer." Bij al zijn klanten werkt het coachingbureau op drie assen: de mentale, de emotionele en de fysieke as. "Bedrijven werken haast uitsluitend op de mentale as: mensen slim maken, hen kennis laten opnemen. Op emoties werken ze veel te weinig en het fysieke is al helemaal taboe -- dat behoort zogezegd tot de privésfeer", stelt Goudsmet vast. "Topsporters werken op de drie fronten. De fysieke as, dat spreekt voor zich. De mentale as gaat over een tactiek uitwerken en de juiste beslissingen nemen. De emotionele as gaat over beheersing van hevige gevoelens, zoals een opslag voor matchwinst, of de laatste minuten in de strijd tegen degradatie. Je moet tegelijk op de drie fronten werken of je haalt het niet." "Voor een loopbaan in een bedrijf geldt net hetzelfde", zegt Monami. "Je haalt de meet niet als je te weinig slaapt en je zet geen goede presentatie neer als je emotioneel uit balans bent. Alleen zie je als sporter heel direct en meetbaar je resultaten. Als je uit balans bent, word je daar in de sport zichtbaar voor afgestraft. In het bedrijfsleven gebeurt eigenlijk hetzelfde, maar je ziet het niet meteen. Een mental coach die ook topsporter is geweest, speelt direct op de bal en houdt je bij de les." Volgens Mentally Fit is coaching meer dan aanmoedigen en sterktes in de verf zetten. "Je kan vertrouwen krijgen door naar je zwaktes te kijken en daar oplossingen voor te bedenken. Je moet je mentaal voorbereiden op een worstcasescenario", zegt Goudsmet. "Vóór de wedstrijd tegen Frankrijk zei ik aan de Red Panthers: 'Meisjes, straks hebben de Fransen met 2-0 gewonnen. Wat is er misgegaan?' Door die hypothetische situatie voor te leggen, werden ze verplicht na te denken over waar het kan fout gaan. Anticipatie is cruciaal." Voorbereiding, feedback, anticipatie. Goudsmet en Monami kunnen er niet genoeg op hameren. "Je wint de wedstrijd niet op het circuit, maar in de pitstop. Voor elk project moet er eerst een kick-off zijn, met doelstellingen en taakverdelingen en een duidelijke motivatie. In intermediaire stops kijk je dan of je nog op het goede spoor zit en niet te veel energie verliest aan nodeloze zaken. Je checkt of de motor van de medewerkers niet oververhit raakt. Niet alleen het doel is belangrijk, ook de energie die je eraan verbruikt. Aan het einde van het project is een grondige evaluatie nodig en feedback naar het team. En als er een overwinning is binnengehaald, moet dat ook gevierd worden. Allemaal logische dingen in de sport, maar in het bedrijfsleven worden ze vergeten." "Mensen moeten ook beter leren samenwerken. Wij hebben een lijst van ingrediënten voor een succesvolle samenwerking opgesteld. Je maakt eerst een common goal op en vervolgens common rules: 'Begint de vergadering stipt?' en 'Mogen de blackberry's aan tijdens de meeting?' Als je niet volgens afspraken werkt, wek je ergernis en verlies je veel energie. Ten derde moet er een wederzijds vertrouwen aanwezig zijn tussen de teamspelers. Ten vierde breng je de rollen en motivatie en ten vijfde de bijkomende talenten van de medewerkers in kaart." "Bedrijfsleiders verzuchten wel eens dat er een 'onduidelijke communicatie' is in het bedrijf, maar dat is vaak omdat er geen doelen en regels zijn vastgelegd", voegt Monami daaraan toe. "Het kader moet duidelijk zijn. De rol van de leider zit in de marketing van de frame." Mentally Fit is geen leverancier van power speeches die een halve dag hoop geven. "Als wij voor één sessie worden uitgenodigd, weigeren we. Dan blijft het personeel alleen maar op zijn honger zitten. We werken liever op de lange termijn, volgens een duidelijke structuur en met gerichte tools", zegt Monami. "Als de klant zich erin kan vinden, worden we het liefst ook gedeeltelijk variabel vergoed. Bijvoorbeeld volgens afgesproken criteria als een gedaald verzuim of verloop of een grotere tevredenheid van het personeel. Ik zei het al, wij zijn altijd gericht op het resultaat." JOHAN DE CROM, FOTOGRAFIE EMY ELLEBOOG"Als je je niet afvraagt waarom je iets doet, dan breekt na een tijd de veer" Dominique Monamie