Als reclame als een boemerang terugkeert

Ad Van Poppel medewerker Trends

Groot-Brittannië: zijn glorieuze geschiedenis, zijn natuur, zijn mond- en klauwzeer! Het hele platteland ligt er op apegapen, maar de Britten houden er de moed in – getuige een advertentie in het weekblad Humo. “Great! Britain”, luidt de tekst. Op de foto lachen enkele pubbezoekers de lezer vrolijk toe. Niet meteen het beeld dat de goegemeente momenteel over het eiland heeft.

Christopher Tirard, manager van de British Tourist Authority(BTA) in ons land, zegt dat men geprobeerd heeft de advertentie tegen te houden. Alleen was het blad al in productie, en kon er niets meer worden veranderd. “En de rest van de campagne zal gewoon doorgaan,” zegt hij.

De BTA wil in de media het imago van Groot-Brittannië als vakantiebestemming hoog houden. De Britse countryside is een toeristische trekpleister, en precies die delen van het land zijn gedeeltelijk ontoegankelijk door sperzones. Maar de toeristische dienst kan van de eigen overheid geen exacte informatie krijgen over de duur van de ziekte en de plaatsen waar die heerst.

“We krijgen op jaarbasis 30.000 telefoontjes. Momenteel vraagt 20% of het gevaarlijk is om naar Groot-Brittannië te gaan,” aldus Tirard. De BTA zit in een moeilijke positie. Ze heeft besloten om de campagne toch maar door te laten lopen, in de hoop dat het ergste voorbij is op het moment dat de zomervakanties worden geboekt. Tirard: “De touroperators krijgen hun bestellingen pas in april binnen.” Toch kon de crisis niet slechter vallen. De BTA sluit eind maart het fiscale jaar af, en in principe moet dan al het geld voor de promotie uitgegeven zijn. De autoriteiten zouden mogelijk toestaan dat een deel van het geld naar het volgend boekjaar wordt doorgeschoven, om Groot-Brittannië na de epidemie extra in de verf te zetten als vakantiebestemming.

In eigen land zit Artesia Bank in een gelijksoortige, maar lang niet zo dramatische reclamesituatie. Dexia en Artesia kondigden op 13 maart aan dat ze zullen fuseren, én dat die stap aan beide zijden circa 500 arbeidsplaatsen zou kosten. ‘s Anderdaags was op de VRT-radio in een reclamespot te horen dat de zakenbank informatici zoekt. Een pijnlijk voorbeeld van slechte timing? Guido Mertens, woordvoerder van Artesia: “Ik heb die vraag ook intern gesteld. Maar we hebben nu en in de toekomst informatici en gespecialiseerde jobs nodig.”

Ad van Poppel

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content