Nog nooit voelde Tom Adams het bloed door zijn aderen stromen als in 2007. In opdracht van bandenmultinational Bridgestone, mocht hij het stuur van het afgesplitste Belgisch-Luxemburgse verkoopsfiliaal in Mechelen in handen nemen. "Voordien werkten we in een Benelux-verband", vertelt Tom Adams. "Maar je kan nooit dicht genoeg bij de markt staan. Zo kan je klanten sneller en efficiënter bedienen. Ik ging van start met een welomlijnd plan, en elke maand opnieuw zagen we aan de resultaten dat de zaken in de goede richting evolueerden. Het geeft voldoening als je de vraagtekens, die aanvankelijk bestonden in eigen rangen, dag na dag kan weg...

Nog nooit voelde Tom Adams het bloed door zijn aderen stromen als in 2007. In opdracht van bandenmultinational Bridgestone, mocht hij het stuur van het afgesplitste Belgisch-Luxemburgse verkoopsfiliaal in Mechelen in handen nemen. "Voordien werkten we in een Benelux-verband", vertelt Tom Adams. "Maar je kan nooit dicht genoeg bij de markt staan. Zo kan je klanten sneller en efficiënter bedienen. Ik ging van start met een welomlijnd plan, en elke maand opnieuw zagen we aan de resultaten dat de zaken in de goede richting evolueerden. Het geeft voldoening als je de vraagtekens, die aanvankelijk bestonden in eigen rangen, dag na dag kan wegwerken." Tom Adams ziet het feit dat Bridgestone - toch de grootste banden- en rubberfabrikant ter wereld - bij het grote publiek in Europa minder bekend is, als een mooie uitdaging. Hij ervaart zijn opdracht dan ook als een echte missie: niet alleen de producten verkopen, maar ook de naam en het imago hoger positioneren. Daar heeft hij de voorbije 365 dagen alles aan gedaan. "Alle beslissingen die worden genomen bij Bridgestone kaderen in een langetermijnvisie. Het voelt goed aan als je gaandeweg steeds meer puzzelstukken in elkaar ziet vallen tot het beoogde eind- resultaat", weet Adams. "Naast nieuwe internationale samenwerkingsakkoorden met autofabrikanten die Bridgestone de eerste montage hebben toevertrouwd, hebben we eveneens diverse partnerships opgebouwd met leasingmaatschappijen. We voelen dat we nu oogsten wat we dag na dag hebben gezaaid. Om onze naam beter te positioneren, investeerden we ook volop in allerlei veiligheidscampagnes en in de motorsport. De formule 1-prijs in Francorchamps bleek het ideale uithangbord om onze technologie te demonstreren." Bridgestone werd in Europa al meermaals afgeschilderd als een slapende reus. "Die reus schudden we nu land per land wakker", zegt Tom Adams. Binnenskamers focuste de gedelegeerd bestuurder van Bridgestone Belux zich vooral op twee basisbegrippen: strategie en communicatie. "Door elke medewerker regelmatig te informeren, zorg je ervoor dat iedereen op dezelfde golflengte zit, de objectieven goed begrijpt en er ook naartoe wil werken", aldus Adams. "Ik vind dat dit op korte tijd heel goed is gelukt. We zijn een klein team in Mechelen, maar het is een team dat in beweging is. Onze hoofdopdracht bestaat erin de verkoop te organiseren. Onze marketeers positioneren ons merk in de markt, maar ondersteunen daarnaast ook actief de salesploeg. Beide departementen versterken elkaar. Dat was precies het doel dat ik voor ogen had bij het opnemen van mijn mandaat en bij het uittekenen van een ideaal scenario." Hard werken was zeker zijn deel, maar Tom Adams heeft er toch zijn eigen visie op. "Als je het werk niet kan uitvoeren in de daartoe bestemde uren, zit je met een probleem. Ik probeer daarnaar te leven, en ik wil van mijn medewerkers dat ze dat ook doen. Hard werken is één zaak, gezond ontspannen en aandacht hebben voor je gezin en vrienden een andere zaak. Al geef ik toe dat mijn beste ontspanning - jogging - ook telkens een moment van businessreflectie met zich bracht. Wat zeg ik? De beste plannen en ideeën ontstonden net daar, in de koelte en de stilte van het Zoniënwoud." K.C.