Café Numérique: geeks zonder tunnelvisie

Anderhalf jaar geleden besloot een handvol internetfanaten samen te komen in een café. "Een beetje zoals de filosofiecafés", zegt Edouard Seynaeve, zaakvoerder van Wepika, een bedrijf dat zich toelegt op e-commerce. "Algauw zagen we elkaar elke woensdagavond. We hebben het over nieuwe technologieën en vooral over het internet. Er is een vast thema, en daarna is er nog tijd om te netwerken." Intussen bestaat het concept zowat overal in Wallonië. "Het is onze bedoeling om mensen te ontmoeten die even nieuwsgierig zijn als wij en alles willen weten over de boeiende wereld van het internet." CafeN (de afkorting van Café Numérique op Twitter en daarbuiten) is daar de ideale plek voor. Het trekt een breed publiek aan. "We willen ons niet opsluiten in onze geek community, die vooral via Twitter en Facebook is ontstaan."
...

Anderhalf jaar geleden besloot een handvol internetfanaten samen te komen in een café. "Een beetje zoals de filosofiecafés", zegt Edouard Seynaeve, zaakvoerder van Wepika, een bedrijf dat zich toelegt op e-commerce. "Algauw zagen we elkaar elke woensdagavond. We hebben het over nieuwe technologieën en vooral over het internet. Er is een vast thema, en daarna is er nog tijd om te netwerken." Intussen bestaat het concept zowat overal in Wallonië. "Het is onze bedoeling om mensen te ontmoeten die even nieuwsgierig zijn als wij en alles willen weten over de boeiende wereld van het internet." CafeN (de afkorting van Café Numérique op Twitter en daarbuiten) is daar de ideale plek voor. Het trekt een breed publiek aan. "We willen ons niet opsluiten in onze geek community, die vooral via Twitter en Facebook is ontstaan." www.cafenumerique.beBetaGroup organiseert informele ontmoetingen voor zijn 3500 leden (programmeurs, softwareontwikkelaars, webmarketeers...). Starters kunnen er hun concept rechtstreeks voorstellen aan een publiek van ondernemers en andere mensen die professioneel actief zijn op het internet. "Wij willen hen helpen om hun project te doen slagen", zegt Jean Derely, initiatiefnemer en coördinator van BetaGroup. "Onze leden wisselen ideeën en plannen uit. Dat gebeurt in een professionele, maar losse sfeer." Derely, consultant in onlinemarketing en zelf ook ondernemer, bracht het idee mee uit Amerika, waar zulke ontmoetingen schering en inslag zijn. Hij begon met enkele vrienden en het groepje werd almaar groter. De ontmoetingen vinden plaats in een universiteit. Elke maand krijgen startende ondernemers de kans om hun bedrijf aan de groep voor te stellen en zich te laten adviseren. "De eerste keer kwam er een veertigtal mensen op af. Tegenwoordig zijn we elke maand met 350." BetaGroup organiseert ook workshops over specifieke thema's en nodigt bij bepaalde gelegenheden investeerders uit. De vzw opende ook een coworkingkantoor (zie blz. 78). www.betagroup.beDit netwerk brengt internetprofessionals bijeen rond een lekkere pint. Ondernemers gaan erheen om innoverende projecten te bespreken, softwareontwikkelaars om op de hoogte te blijven van de nieuwste technologie en webdesigners om hun werk te tonen. En voor alle Franstalige internetondernemers samen is het een mooie gelegenheid om elkaar te ontmoeten, de wereld te verbeteren en zich te amuseren. Drinkin' The Web is een initiatief van Nicolas Jacobeus en Jean-Baptiste Escoyez, de oprichters van Belighted. Dat bedrijf uit Louvain-la-Neuve houdt zich bezig met internetplatformen, sociale netwerken en e-commerce. Intussen verliet Escoyez Belighted om een nieuw project op te starten, Clickyourcar.be. "Drinkin' The Web is een informeel netwerk. We ontmoeten elkaar altijd in café Le Grand-Place in Louvain-la-Neuve", legt Escoyez uit. Als UCL-alumni zijn ze nog actief op de campus. "Zo blijven we in contact met de ingenieursstudenten", zegt Julien Camillini, salesen marketingmanager bij Belighted. "Technologie is natuurlijk een belangrijk thema, maar ook de business krijgt veel aandacht." www.facebook.com/group.php?gid=18251224335StartupBreaks.com is een blog van drie vrienden: Alexander Mackaay, Marteen Kooiman en Daniel Utzeri. "In vier maanden tijd trok onze blog al meer dan 4000 bezoekers", zegt Utzeri verheugd. StartupBreaks.com is een plaats waar ondernemers ideeën kunnen uitwisselen en een platform voor evenementen rond een bepaald thema. Onlangs vond in Antwerpen de eerste bijeenkomst plaats. www.starupbeaks.comMeisjes met een passie voor het internet weten waar ze moeten zijn. De Girl Geek Dinners ontstonden vijf jaar geleden in Londen. Algauw zwermde de beweging uit naar het Europese vasteland, en vervolgens naar de rest van de wereld. In België zette Clo Willaerts, hoofd sociale media bij Sanoma Magazines en auteur van het onlangs verschenen boek Het Conversity Model. Winst maken met social media, haar schouders onder het concept in 2007. "We houden onze evenementen gratis", legt ze uit. " We komen samen om een nieuw concept te ontdekken of een nieuwe ervaring te delen. Maar ook - en vooral - om te netwerken." Brussels Girl Geek Dinner telt inmiddels 500 leden. Niet alleen vrouwelijke webfreaks uit heel België, maar ook expats die bij de Europese Commissie werken. Ze ontmoeten er Belgen die net als zij gespecialiseerd zijn in ICT. Om de andere keer mogen de girl geeks een man meebrengen. "We willen geen vrouwenbastion zijn. Voor mij is het belangrijk om te laten zien dat vrouwen een informaticarichting kunnen volgen en daarin een interessante carrière kunnen uitbouwen. We hoeven dat niet van de daken te schreeuwen. We tonen voorbeelden, dat volstaat." www.brusselsgirlgeekdinner.beWestartup is een netwerkplatform voor (kandidaat-)ondernemers. "We mikken niet alleen op webprofessionals", zegt initiatiefnemer Leo Exter. "Binnenkort lanceren we Westartup Jelly, informele ontmoetingen voor geeky entrepreneurs. Ieder brengt zijn laptop mee. Wifi en gratis koffie, meer hebben we niet nodig om de ideeën te laten opborrelen." De eerste bijeenkomst vindt plaats in Antwerpen, maar het is de bedoeling om ook op andere locaties samen te komen. westartup.euJACQUELINE REMITS