Met uw gsm de dochter van de buren bellen om te vragen of zij op de kinderen kan komen passen terwijl u naar de schouwburg gaat? Misschien is die aanpak binnenkort achterhaald. Beetje bij beetje palmt de digitale tsunami ook de oppasmarkt in. Het telefoontje naar de dochter van de buren ruimt het veld voor een mobiele app. De Brusselse start-up Bsit is een pionier in dat segment. De app en de site geven toegang tot 52.000 babysits in België.
...

Met uw gsm de dochter van de buren bellen om te vragen of zij op de kinderen kan komen passen terwijl u naar de schouwburg gaat? Misschien is die aanpak binnenkort achterhaald. Beetje bij beetje palmt de digitale tsunami ook de oppasmarkt in. Het telefoontje naar de dochter van de buren ruimt het veld voor een mobiele app. De Brusselse start-up Bsit is een pionier in dat segment. De app en de site geven toegang tot 52.000 babysits in België. Via de Bsit-app kunnen ouders vlot iemand vinden om op hun kleintje te passen. Eerst geven ze op wanneer ze een oppas willen en welke vergoeding ze in gedachten hebben. Vervolgens kunnen ze een automatische vraag lanceren naar een hele reeks babysits, die in de app sitters worden genoemd. Onder hen zijn zowel hun eigen babysits die ze op de site hebben ingevoerd als onbekende babysits die worden aanbevolen door hun vrienden. Zulke onbekende babysits worden aangeprezen door de gemeenschap op de website. Vertrouwen is belangrijk bij babysitten. Ouders doen nu eenmaal makkelijker een beroep op iemand die ze kennen of op iemand die hun door vrienden is aanbevolen. De geselecteerde babysits ontvangen allemaal een bericht en kunnen het aanbod snel weigeren of aanvaarden. Zodra een verzoek is ingewilligd, verdwijnt het van het platform. Ouders hoeven zo niet langer een rist contactpersonen op te bellen voor een oppas. De betaling gebeurt via de app of cash. De ondernemende jonge ouders Donatienne van Houtryve, Géraldine Biebuyck en Dimitri De Boose ontwikkelden hun zakenidee in 2015. Ze financierden de opstart met eigen middelen. In 2016 haalde Subleeme, de firma achter het merk Bsit, 1,75 miljoen euro op om verder te kunnen groeien. Eind februari meldde de Franstalige zakenkrant L'Echo dat Bsit een miljoen euro vers kapitaal had opgehaald. De helft komt van investeerders die al aan boord waren, de andere helft via een achtergestelde lening van de investeringsmaatschappij Sambrinvest. Het businessmodel is gebaseerd op meerdere pijlers. Aanvankelijk haalde Bsit zijn inkomsten hoofdzakelijk uit de oppassessies die via het platform werden georganiseerd. Bsit streek de vergoeding voor de eerste vijftien oppasminuten op, ongeveer 1,5 tot 2 euro. Om dat model rendabel te maken, waren evenwel grote volumes nodig. Midden november paste het jonge bedrijfje daarom zijn zakenmodel aan. Het schakelde over op een systeem met abonnementen, betaald door de ouders die op zoek zijn naar een babysit. Een maandabonnement kost zowat evenveel als één uur babysitten, zegt Dimitri De Boose, de CEO van Bsit. Dat bedrag schommelt, want het hangt af van wat elke ouder gewoon is te betalen. "Het varieert sterk naargelang van de geografische zone", zegt Dimitri De Boose. "Van gemiddeld 5 euro in Vlaanderen tot 10 en zelfs 12 euro in Parijs." De abonnementsformules hebben twee grote voordelen, vindt De Boose. Het bedrijf heeft in theorie een beter zicht op zijn toekomstige inkomsten. Daarnaast rekent het erop dat de abonnementen leiden tot een intenser gebruik van Bsit. De meeste mensen die een abonnement hebben, zijn geneigd het platform te blijven gebruiken. Begin dit jaar vertegenwoordigden de inkomsten uit babysitsessies nog twee derde van de inkomsten van de start-up. Die verhouding zal de komende maanden wellicht verder dalen. Sinds 2017 werkt Bsit ook aan andere bronnen van inkomsten. Voor ondernemingen riep de start-up de dienst Bsit Care in het leven. Grosso modo geeft die bedrijven de mogelijkheid de app intern te installeren mits de onderneming een abonnementsgeld van circa 1 euro per werknemer en per maand betaalt. Voor Bsit is dat een kans om recurrente inkomsten binnen te halen en snel volume te genereren. Bedrijven kunnen het hun werknemers op die manier makkelijker maken en meer comfort bieden, in de hoop dat ze zich gelukkiger voelen op het werk. Dat komt hun productiviteit en creativiteit ten goede. Om dat model uit te rollen, nam Bsit iemand die vroeger LinkedIn Benelux aanstuurde in dienst. De start-up tekende al overeenkomsten met meerdere grote groepen in de Benelux en Frankrijk. Een laatste groeipijler is kinderoppas op regelmatige basis. In de loop van 2017 stelde Bsit voor het eerst de abonnementsformule Bsit Plus voor. Die richt zich tot ouders die meer dan een occasionele babysit zoeken. Denk aan ouders die iemand zoeken om de kinderen van school te halen of hen naar buitenschoolse activiteiten te brengen. Ook in dat geval zijn het de recurrente inkomsten die de start-up interesseren. Goed twee jaar na de lancering kan Bsit, dat meer dan twintig medewerkers in dienst heeft, bogen op enkele duizenden oppassessies per maand en op een community van 215.000 mensen, van wie iets meer dan de helft in België. Behalve in België is de start-up ook actief in Frankrijk. Over zijn inkomsten blijft het jonge bedrijf discreet, al zegt het wel al 2 miljoen euro te hebben doorgestort aan de babysits. Voorts geeft de baas van Bsit enkel mee dat het volume tussen december 2016 en december 2017 is vertienvoudigd. Voor 2018 mikt hij bovendien op een zeer sterke stijging en wil hij een omzet halen van een miljoen euro.