Allesvreter

Het segment van de pick-up zit in de lift. Niet alleen wereldwijd, ook in ons land. Almaar merken parkeren er eentje in hun gamma. Het aanbod is dus al zeer behoorlijk: van traditionele modellen als de Mitsubishi L200 of de Nissan Navara tot de Isuzu D-Max of recentere spelers als de Renault Alaskan of Mercedes X-Klasse. Maar de best verkopende pick-up in ons land is de Ranger van Ford. Hij is heel populair bij zelfstandigen die weleens iets moeten transporteren of op onverharde wegen rijden, maar ook bij grote liefhebbers van het genre.

Van de Ford Ranger is er nu een wel zeer hippe versie: de Ranger Raptor. Hij is herkenbaar aan de reusachtige letters (‘Ford’) in het radiatorrooster, en andere franjes. Hij is ook nog eens vijftien centimeter breder en staat vijf centimeter hoger van de bodem, wat zijn terreincapaciteit uiteraard ten goede komt. Voor het contact met het wegdek zorgen imposante banden van 17 duim. Ford profiteerde van deze lancering om een nieuwe motor in de strijd te gooien: een tweeliter turbodiesel van 213 paarden. Met dat cijfer maakt de Raptor weinig indruk, maar belangrijker voor dit soort auto is het motorkoppel, en dat spreekt wel tot de verbeelding: maar liefst 500 newtonmeter (Nm).

Hoe hobbeliger het wegdek, hoe beter deze Ranger zich voelt.

Om het allemaal uit te proberen zocht en vond Ford een parcours dat asfaltwegen, strand, woestijnwaardige duinen, gewoon onverhard maar ook weggetjes vol venijnige rotsblokken combineerde. Op asfalt zijn de reusachtige banden niet bevorderlijk voor het comfort van de inzittenden, maar op alle andere soorten wegen maakt de Ranger Raptor een zeer grote indruk. Hoe moeilijker en venijniger het parcours wordt, hoe sterker deze pick-up je verbluft met zijn capaciteiten. We gingen over een strook met stenen en kleine rotsblokken tegen een snelheid die iedere andere auto in stukken zou rammelen, of minstens het einde van de banden zou betekenen. De Raptor verslond het allemaal met gemak. Meer zelfs: hoe hobbeliger het wegdek, hoe beter deze Ranger zich lijkt te voelen. Deze pick-up vreet echt alle soorten terrein. Om het samen te vatten: impressionant.

In cijfers

Motor

4 cilinder turbodiesel, 1 996 cc, 213pk

Max. koppel: 500 Nm van 1750 tot 2000 t/m

Prestaties

Topsnelheid: 170 km/u

0-100 km/u in 10,5 seconden

Normverbruik: 8,9 l/100 km

CO2-emissie: 233 gr/km

Instapprijs

58.352 euro

+

Terreincapaciteit

_

Comfort op gewone weg

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content