Madelios: 23 boulevard de la Madeleine 75001 Paris, tel. +33 1 53 45 00 00, www.madelios.com
...

Madelios: 23 boulevard de la Madeleine 75001 Paris, tel. +33 1 53 45 00 00, www.madelios.com "Zoals de meeste mannen heb ik een hekel aan winkels afschuimen," zegt Alex, een 36-jarige communicatieverantwoordelijke voor een mobilofoonbedrijf in Parijs. "Ik hou wel van kleren, maar het probleem is dat ik mezelf moet opjutten om een hele dag door te brengen in wachtrijen voor pashokjes. Zodra ik me psychologisch heb klaargestoomd, moet alles zo doelgericht en snel mogelijk gebeuren. Als ik de winkel weer buitenkom zonder iets gekocht te hebben, vind ik dat uiterst frustrerend. Maar hier kan ik het risico van ontgoochelingen minimaliseren. Eigenlijk maak ik een zuiver mathematische keuze!" Datzelfde geldt ook voor Madelios. Het Parijse grootwarenhuis waar u alleen maar dure mannenmode vindt - het enige van zijn soort in de Franse hoofdstad overigens - wil vooral de aandacht trekken van gehaaste klanten door in één en dezelfde ruimte van 3800 vierkante meter en op twee niveaus een waaier van honderd merken aan te bieden: Paul Smith, Arrow, Hugo Boss, Kenzo, Burberry, Lanvin, Givenchy, om er maar enkele te noemen. Van klassieke tot trendy labels, maar altijd eersteklas gezelschap. Jammer dat de meer avant-gardistische ontwerpers vooralsnog ontbreken... De doelgroep van Madelios is duidelijk afgelijnd: de winkel is bestemd voor "zakenlui met een hoge levensstandaard die een eenvoudige en praktische toegang willen krijgen tot de grote internationale confectiemerken." Dat credo is in zoverre ook toepasselijk omdat de winkel zich bevindt binnen de driehoek Opéra-Concorde-Saint-Honoré, op een boogscheut van de Madeleine en dus ook van Fauchon en Hediard, de twee meest luxueuze kruidenierszaken van de stad. Om nieuwe klanten aan te trekken, rekent de zaak op de aanzienlijke facelift die ze na negen maanden van werken gekregen heeft. Het is de tweede operatie van die soort op minder dan tien jaar tijd. De ultieme verjongingskuur maakte het mogelijk om een bijkomende 600 vierkante meter ruimte te winnen op het gelijkvloers en om nieuwe verkoopruimten in te richten voor de verkoop van accessoires (horloges, juwelen, schoenen, geschenken). Meteen vormde ze ook de gelegenheid om de winkelinrichting - die als te koel ervaren werd - opnieuw te bekijken. Alleen het café Madelios bleef gespaard, al vormt dat een minder belangrijk element. De verjongingskuur is het werk van architect Dominique Dollfus, die uit de onmiddellijke entourage van Madelios werd geplukt, een onderneming die voor 80 % in handen is van de groep P-P-R, Pinault-Printemps-La Redoute, die op zijn beurt eigenaar is van het befaamde grootwarenhuis Le Printemps, dat dan weer optreedt als zaakvoerder van... Madelios. Het multimerkenconcept vormt op zich al een moeilijke oefening vanuit esthetisch oogpunt en leidt onvermijdelijk tot heterogeniteit. Net zoals in de andere winkelketens blijken ook bij Madelios de ontwerpers niet bepaald geneigd om zich te onderwerpen aan een eenvormig designcharter. Dat valt vooral op de eerste verdieping op, waar elke corner zijn eigen inrichtingscodes schijnt te huldigen. "De merken hebben een sterke visuele identiteit en willen die slechts node opgeven, vooral als ze verplicht worden om zo dicht in elkaars buurt te vertoeven," geeft Dominique Doll-fus toe. Sommige merken hebben hun visie op de inrichting, gaande van de canapé tot de vloer en soms zelfs de kassa's, tot in de kleinste details gedicteerd. De klant zal zich echter van dat gebrek aan samenhang weinig aantrekken. Hij is immers vooral op zoek naar een boetiek die enig is in zijn soort, want strikt voorbehouden aan mannen. Dat in tegenstelling tot de Bon Marché en de Samaritaine, twee beroemde Parijse warenhuizen die eveneens een brede waaier van kwaliteitsconfectie aanbieden, maar dan wel zonder onderscheid des geslachts. En dat is een niet te onderschatten nuance. Dankzij die exclusiviteit kan Madelios niet alleen bogen op een ruimte op mensenmaat, waarmee en passant de grote bezoekersmassa vermeden wordt, maar kan het zich ook opstellen als een aantrekkelijke specialist. Of, zoals Alex het verwoordt: "Ik heb het gevoel dat ik hier direct aangesproken word en dat bevalt me wel." Antoine Moreno