De autosector werd door de crisis op de knieën gedwongen, in de Verenigde Staten nog meer dan in Europa. Vorig jaar hebben de Amerikaanse bedrijven General Motors (GM) en Chrysler hun betalingen moeten opschorten en is de verkoop van voertuigen in de Verenigde Staten met meer dan 20 % gezakt tot het laagste niveau in 30 jaar tijd.
...

De autosector werd door de crisis op de knieën gedwongen, in de Verenigde Staten nog meer dan in Europa. Vorig jaar hebben de Amerikaanse bedrijven General Motors (GM) en Chrysler hun betalingen moeten opschorten en is de verkoop van voertuigen in de Verenigde Staten met meer dan 20 % gezakt tot het laagste niveau in 30 jaar tijd. De auto-industrie van Detroit, de hoofdstad van de sector in de VS, heeft "de bodem geraakt" in 2009, aldus Bob Lutz, vicevoorzitter van General Motors (GM) tijdens de autosalon van Detroit, waarna hij verklaarde dat we "dit jaar opnieuw veel optimisme zouden zien". En het optimisme lijkt aan het begin van het jaar inderdaad van de partij. De constructeurs die uit de hele wereld afzakten naar de autosalon van Detroit (in het noorden van de Verenigde Staten), die vorige maandag de deuren opende, hebben een goed oog in 2010. De Duitse constructeur BMW rekent op een groei van zijn wereldwijde omzet in 2010. Landgenoot Volkswagen is van mening dat de wereldwijde markt "niet substantieel zal verschillen van die van 2009", aldus directielid Christian Klingler. Hij verwacht echter wel een stijging in China, dat vandaag de grootste markt van de wereld is, en in de Verenigde Staten. De analisten zijn het eens over een bescheiden stijging van de verkoop in de Verenigde Staten in 2010 tot 11 à 12,5 miljoen voertuigen, tegenover 10,4 miljoen in 2009. Beleggen of niet? 2010 zal voor de autosector het jaar van de wederopstanding worden, zoals in 2009 al gedeeltelijk het geval was voor de Europese autoconstructeurs. Allerhande premies voor de aankoop van nieuwe auto's hebben de omzet van bepaalde constructeurs ondersteund, wat we al duidelijk weerspiegeld zien in hun beurskoersen. Het is dan ook niet eenvoudig om in Europa een autoconstructeur te vinden die nog echt goedkoop is. In de Verenigde Staten is het gemakkelijker om lage beurskoersen te vinden, maar het is nog maar de vraag of de Amerikaanse constructeurs lessen getrokken hebben uit de crisis en ze de markt van de auto's van de nieuwe generatie op een doeltreffende manier zullen betreden: meer in overeenstemming met de nieuwe behoeften van de consument (energiezuiniger, milieuvriendelijker, enzovoort). Als u een goede zaak wilt doen, richt u zich het best op autoconstructeurs die actief zijn in opkomende en groeiende markten. In dat opzicht is Tata Motors onze eerste keuze. Die in India gebaseerde autoconstructeur heeft de behoeften van de lokale consumenten goed begrepen en heeft de goedkoopste auto ter wereld gelanceerd. Het bedrijf is ideaal gepositioneerd om volop groeiende markten zoals India of China volledig te overspoelen en het beschikt over de uitstraling van een wereldgroep met een erkende knowhow. 2010 wordt voor de autosector het jaar van de wederopstanding.