Hoeveel wenst de Belgische zakenreiziger uit te geven voor een overnachting ? Bij welke autoverhuurbedrijven klopt hij aan ? En welke vliegtuigmaatschappijen maken de beste indruk op hem ? Carlson Wagonlit Travel vond de antwoorden.
...

Hoeveel wenst de Belgische zakenreiziger uit te geven voor een overnachting ? Bij welke autoverhuurbedrijven klopt hij aan ? En welke vliegtuigmaatschappijen maken de beste indruk op hem ? Carlson Wagonlit Travel vond de antwoorden.Carlson Wagonlit Travel (CWT), één van de trendsetters op het gebied van zakenreizen in België, heeft onlangs een enquête georganiseerd bij zijn klanten. De klanten-zakenreizigers werden onder meer gepolst over het commercieel net van CWT. Daarnaast werd ook gevist naar hun mening over de hoteltarieven, de marketing van luchtvaartmaatschappijen en het huren van auto's. Daaruit blijkt onder meer dat de CWT-klant gemiddeld hotelprijzen van 3100 tot 4000 frank verkiest, kortingen inbegrepen. Of dat de autoverhuurbedrijven Hertz (44,5 %) en Avis (46,5 %) een nagenoeg evenredig gedeelte van de cliëntèle naar zich toe halen. Een interessant luik van de enquête gaat over de vliegtuigmaatschappijen die door Belgische zakenreizigers het meest worden gebruikt. Alitalia haalt met 53 % de laagste tevredenheidscoëfficiënt, tegen 96 % voor Swissair. Sabena scoort 73 %, net iets minder dan American Airlines (77 %), maar méér dan Air France (67 %). CWT stelde ook de vraag over welke maatschappijen het grootste aantal klanten ontevreden is ? Antwoord : Alitalia, Air France en Sabena. Inzake stiptheid steken vooral Swissair en Lufthansa torenhoog boven de concurrentie uit. Onderaan deze rangschikking bengelen Air France en United Airlines. Sabena bevindt zich hier in de middenmoot. Ook met de dienstverlening aan boord van onze nationale luchtvaartmaatschappij lopen Belgische zakenreizigers niet zo hoog op. Swissair scoort uitstekend, British Midland erg slecht. Een domein waar Sabena het wel wint van de concurrentie, is het onthaal aan de balies. Sabena totaliseert 50 % méér goede punten dan de nummer twee, American Airlines.Opmerkelijk is ook dat Singapore Airlines nauwelijks scoort, noch inzake service aan boord, noch inzake stiptheid of onthaal. De klanten van CWT vinden trouwens dat Virgin Express de meest agressieve prijzenpolitiek voert, gevolgd door Sabena en KLM. Bijna 85 % van de CWT-klanten loopt met een frequent flier-kaart op zak. De meesten (net géén 30 %) hebben er eentje van Sabena. Tweede populairste kaart : Lufthansa en verderop British Airways. Maar een snelle berekening van de staf van CWT leert dat amper 14 % van de frequent flier-leden echt geniet van een concreet voordeel in de vorm van een (gratis) vliegbiljet. Ten slotte nog een opsteker voor Zaventem. Bijna 40 % van de respondenten vindt dit de luchthaven met de beste service en faciliteiten. MARK VRIJENS Swissair De luchtvaartmaatschappij die het meest in de smaak valt bij Belgische zakenreizigers.