ALLES, BEHALVE WORDPERFECT

Specialiseren in steeds kleinere nichemarkten is de algemene trend. De Limburgse WP Group keert de trend om, en scoort met een brede waaier aan activiteiten.

In zijn twintigjarig bestaan kreeg de nv WP Group uit Nieuwerkerken slechts één keer af te rekenen met een echte recessie. Maar in 1992 lag nu eenmaal de hele economie plat. Ook WP Group, een bedrijf dat nochtans in de meest diverse sectoren actief is. Terwijl het modewoord vandaag luidt “specialiseren in één nichemarkt”, opent WP Group een brede waaier aan activiteiten. Van zaai-elementen, via aanmeersystemen, over zandstralen en containerbouw tot de productie van citroensap. Bovendien zijn de diverse activiteiten gespreid over drie plaatsen: Halen, Tienen, en Nieuwerkerken als centrum.

Die brede aanpak is geenszins misplaatst: in Nieuwerkerken breidt WP Group uit met 2400 vierkante meter, het aantal werknemers klimt met twintig naar 95, de omzet klokte in 1997 af op een kwart miljard frank. “Al twintig jaar zijn we actief in zoveel mogelijk sectoren. Dit beschermt ons tegen een recessie in deelsegmenten,” duidt gedelegeerd bestuurder Michel Maho.

In 1980 koopt Maho, samen met medezaakvoerder André Sciot, Werkhuizen Preuveneers. De naam verandert al snel in het vlottere WP Group. Daaronder ressorteren vijf familiale nv’s, met steeds Maho en Sciot als belangrijkste aandeelhouders. De dochters nv WP Constructions en nv WP Mechanics hebben de meeste synergieën. Voor een vijfde van de omzet zorgen zaai-elementen, een essentieel onderdeel bij het machinaal spreiden van zaden in de landbouwgrond.

WP Mechanics en Constructions leggen zich voorts toe op de productie van prototypes. Een aanmeersysteem, vooral voor gas- en petroleumhavens, wordt eveneens wereldwijd aan de man gebracht. De wereldwijde verkoop gebeurt opnieuw door een externe speler, AMTS Internat. Voorts ontwikkelden WP Mechanics en Constructions machines voor Volvo, Procter & Gamble, Renault, Siemens.

Het derde bedrijf van de WP Group, nv Mecos, is gespecialiseerd in zandstralen, verfspuiten en containerbouw. Een kersvers bedrijf, voorlopig zonder naam, mikt op de groeiende afvalmarkt, met onder meer een kleine persmachine, voor het persen van plastic tot balen. Maar dé vreemde eend in de bijt is de nv Maja, producent van citroensap. In 1990 werd het nevenbedrijf opgericht, dat vorig jaar 22 miljoen frank omzet haalde. Met slechts twee werknemers. “De productielijn is zeer sterk geautomatiseerd. Daar zit overduidelijk de band met de andere bedrijven binnen de WP Group,” legt Michel Maho uit. Ook de verkoopstrategie van Maja stemt grotendeels overeen met die van de andere takken van de WP Group. 90% van het citroensap is private label. Maar 85% wordt geëxporteerd, vooral naar Engeland, Scandinavië en Frankrijk. Voorlopig wordt het citroensap alleen in glazen flessen verkocht, maar Maja brengt weldra individuele porties op de markt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content