Met de NC700 slaat Honda nieuwe wegen in: een goedkope motor met groot gebruiksgemak. Wij reden met de 'avontuurlijke' X-versie van de NC700.
...

Met de NC700 slaat Honda nieuwe wegen in: een goedkope motor met groot gebruiksgemak. Wij reden met de 'avontuurlijke' X-versie van de NC700. De grootste nieuwigheden van Honda dit jaar waren de NC700 en de Integra-scooter. De basis voor beide tweewielers is gelijk. Ze hebben hetzelfde 670 cc metende twee-cilinderblok en hetzelfde rijwielgedeelte. De Integra is uitgevoerd als scooter, de NC700 als motorfiets. De NC700 is een motor zonder enige windbescherming die plezier in het rijden moet bieden. In plaats van een berg pk's, wat de jongste decennia de mode was, heeft de NC700 er 'slechts' 48. De X-versie heeft er vier meer. Maar wat de motor niet aan vermogen heeft, heeft hij wel aan koppel. Dat maakt de NC700 makkelijk te rijden en een allemansvriend. Woon-werkrijders vormen een belangrijke doelgroep voor deze modellen. Je kunt de NC700 niet over zijn toeren jagen. Onderzoek bracht aan het licht dat het merendeel van de motorrijders toch weinig boven 6000 toeren per minuut ging, ook al begon het rode gebied op de toerenteller pas bij 10.000 of meer toeren per minuut. Dat heeft veel te maken met de verkeerssituatie. De snelheidsbeperkingen laten je toch niet toe alles uit -de kast te halen. Met die wetenschap zetten de Honda-ingenieurs een toerentalbegrenzer op de NC700-modellen. Boven 6500 toeren valt het vermogen abrupt weg. Met een motor trek je ook zelden door, je schakelt nog onder dat toerental al naar een hogere versnelling. De motor is soepel, maar wordt 'bonkig' als je onder of rond de 3000 toeren komt. Zolang die op 4000 toeren of meer zit, is er geen probleem. Een voordeel is het lage verbruik: 3,5 tot 4 liter per 100 kilometer. Die cijfers geeft Honda ook op voor de Integra. Die heeft een automatische versnellingsbak die je in D of S kunt zetten. In D schakelt hij al bij lage toerentallen op om zuinig te rijden. De NC700X is tegen meerprijs ook leverbaar met een automatische bak. De opbouw van de motor maakt dat het zwaartepunt laag ligt. De benzinetank is onder het zadel gepositioneerd, wat meewerkt aan dat lage zwaartepunt. Dat alles maakt dat de NC700 makkelijk te sturen is en goed op de weg ligt. Al na de eerste meters lijkt het alsof je er al altijd mee op pad bent geweest. De zitpositie is goed, al zouden de voetsteunen iets meer naar voren mogen. Op de plaats waar normaal de tank zit, is nu een dummytank waarin de meeste helmen opgeborgen kunnen worden. Wat de NC700 ook heel aantrekkelijk maakt, is het prijskaartje. In de basisuitvoering kost hij 5690 euro. Dat is weinig geld voor veel motor. De NC700X kost in de basisuitvoering 6390 euro. motor: 52 pk tweecilinder in lijn, vierkleppen per cilinder, zes versnellingen, ketting-aandrijving vermogen: 52 pk bij 6250 toeren per minuut zithoogte: 830 mm gewicht: 218 kilo tankinhoud: 14 liter prijs: 6390 euro AD VAN POPPEL