ALLEMAAL VOOR EEN PAKJE

Brussel scoort goed bij de Amerikaanse koeriersdiensten. Na Fedex, TNT en DHL heeft nu ook UPS een Europese hub nabij de luchthaven.

In sneltreinvaart suizen de pakken over de transportbaan. De scanner checkt, in een fractie van een seconde verdwijnen de pakjes in de juiste poort. Ook United Parcel Service ( UPS) heeft sinds oktober vorig jaar zijn nieuw sorteercentrum in Diegem, vlakbij de luchthaven. Dagelijks worden er 30.000 pakketten behandeld, maar de capaciteit kan worden opgekrikt tot 180.000 pakketten per etmaal. De Amerikaanse koerierreus UPS, met zijn 338.000 werknemers en 650 miljard frank omzet in 1996 naar eigen zeggen de grootste koeriersdienst ter wereld, pompte immers een half miljard in het nieuwe sorteercentrum. Goed voor 300 voltijdse en 120 deeltijdse jobs, met een vloot van 160 voertuigen.

“UPS is zeer tevreden over België,” verklaart engineering manager Bert Lemmens de investering. “Wij behoren tot de besten in het Europees netwerk van UPS. Alleen Nederland scoort nog beter.” Volgens Lemmens is dit uitsluitend te danken aan de sterk groeiende economie bij onze noorderburen. Want ook de Belgische afdeling laat mooie cijfers optekenen: sinds de start in 1989 kent nv UPS België een jaarlijkse groei van 20%, met in 1997 een omzet van 1,7 miljard.

In het nieuwe sorteercentrum worden de activiteiten voor de Belgische markt gecentraliseerd. De vorige UPS-sites, in Haren (Brussel) en Mechelen, worden opgedoekt. Maar aan de Diegemse Woluwelaan worden ook andere klanten in een straal van 350 kilometer rond Brussel bediend. Van Parijs, via Straatsburg en Keulen, tot de Deense grens. “In de Benelux zijn driekwart van alle Europese distributiecentra gevestigd. Door onze centrale ligging bereiken wij dus een hoge concentratie van onze cliënteel. Ook de andere koeriersdiensten hebben hier een vestiging. Dit is een economisch te belangrijk gebied om er niet aanwezig te zijn.” De behandelde goederen hebben een gewicht van 100 gram tot 70 kilo: kleding, computers en onderdelen, documenten voor de banksector, en elektronica voor massaconsumptie zijn de meest voorkomende producten.

Dat UPS tevreden is over België, was al duidelijk door de vestiging van zijn Europese hoofdzetel in Sint-Lambrechts-Woluwe in september 1996. Opnieuw was de centrale ligging van Brussel een doorslaggevend element. Randy Pulito, president UPS Europe, wijst ook op de veeltaligheid van de bevolking en de nabijheid van de Europese instellingen en lobby’s. Zaventem is een extra troef. Voor het sorteercentrum in Diegem is de luchthaven alleen belangrijk voor de douaneformaliteiten. Want het Europees luchtvrachtverkeer van UPS passeert via de luchthaven van Keulen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content