Choreograaf Alain Platel (1956) en auteur/regisseur Arne Sierens (1959) hadden elk al een hele carrière achter zich toen ze in 1995 de handen ineensloegen om bij het Gentse productiehuis Victoria 'Moeder & Kind' te maken. Een nieuw genre was geboren: een aanstekelijke vorm van totaaltheater, waarin tekst, muziek, dans en beweging een evenwaardige plaats innamen. In eerste instantie was de voorstelling bedoeld voor jongeren, maar ook een volwassen publiek kon er niet aan weerstaan.
...

Choreograaf Alain Platel (1956) en auteur/regisseur Arne Sierens (1959) hadden elk al een hele carrière achter zich toen ze in 1995 de handen ineensloegen om bij het Gentse productiehuis Victoria 'Moeder & Kind' te maken. Een nieuw genre was geboren: een aanstekelijke vorm van totaaltheater, waarin tekst, muziek, dans en beweging een evenwaardige plaats innamen. In eerste instantie was de voorstelling bedoeld voor jongeren, maar ook een volwassen publiek kon er niet aan weerstaan. Met 'Bernadetje' ging het duo anderhalf jaar later verder op de ingeslagen weg. Het portret van een aantal mensen op en rond de botsauto's maakte een misleidend realistische indruk. Ook dat is typisch voor de theatertaal die Platel en Sierens ontwikkelden: hun producties vertrekken bij een sociale realiteit, maar monden uit in een ritueel dat de werkelijkheid van alledag overstijgt. Beide voorstellingen werden geselecteerd voor het Theaterfestival. 'Bernadetje' kende ook een immens internationaal succes, en was onder meer te zien op het Festival van Avignon.Platel en Sierens hopen zich nu met wat hun laatste samenwerking heet te zijn, aan een vergelijking met voorgaande producties te onttrekken. Eenvoudig wordt dat niet. Uit de schaarse informatie die nu reeds over de voorstelling bekend is, valt af te leiden dat ze teruggrijpen naar een van hun meest geprefereerde technieken: het principe van de simultaneïteit, het gelijktijdig vertellen van meerdere verhalen. Net als bij 'Bernadetje' was het decor er het eerst: twee huisjes, die op bijna ware grootte in de theaterzaal zijn nagebouwd. Ze worden bevolkt door twaalf personages. Franky bijvoorbeeld, een brandweerman die samenwoont met zijn zoon Joeri, of Tosca en haar vier kinders: één-oudergezinnen zoals ze bij Sierens vaker voorkomen. Onder de acteurs bevinden zich doorgewinterde professionals als Johan Heldenbergh en Lies Pauwels, maar ook kinderen en adolescenten. Hun improvisaties waren een deel van het materiaal waarmee Platel en Sierens aan de slag gingen. Ook de tijdens de maandenlange repetities genomen foto's van Kurt Van der Elst speelden een rol in het werkproces. Met de woorden van de makers: "Er wordt een bal kapot gestoken, aangebrand eten in de vuilbak gekieperd, aandrang langs hier, aandrang langs daar, er gaat iemand dood, er wordt iemand geboren. Wreed donkere soul. Ge zijt allemaal geïnviteerd." 'Allemaal indiaan' speelt van 17 november tot 4 december, telkens van woensdag tot en met zaterdag om 20.30 uur, in het Nieuwpoorttheater, Nieuwpoort 31-35, 9000 Gent. Reserveren op tel. 09/223.00.00. Nadien op tournee: van 28 tot 30 december, en van 4 tot 7 januari in deSingel, Antwerpen (tel. 03/248.28.28) en op 21, 22 en van 27 tot 29 januari in het Lunatheater, Brussel (tel. 02/201.58.58).P.Anthonissen