Een kleine onderneming heeft er op zijn minst eentje en een concern heeft er een half leger: de onhandige en onzekere chef die voor zijn aalgladde baas de kastanjes uit het vuur moet halen. Jason Steadman, het hoofdpersonage in Killersinstinct, is het prototype ervan. Zelf gloeit de dertigjarige verkoper bij een elektronicaconcern niet van ambitie, maar zijn vrouw bezit net voldoende Lady Macbethvenijn om haar weifelende sales executive aan te porren tot het beklimmen van de bedrijfshiërarchie. Zij is de klassieke vrouw die het kan verkroppen om in de schaduw van haar man t...

Een kleine onderneming heeft er op zijn minst eentje en een concern heeft er een half leger: de onhandige en onzekere chef die voor zijn aalgladde baas de kastanjes uit het vuur moet halen. Jason Steadman, het hoofdpersonage in Killersinstinct, is het prototype ervan. Zelf gloeit de dertigjarige verkoper bij een elektronicaconcern niet van ambitie, maar zijn vrouw bezit net voldoende Lady Macbethvenijn om haar weifelende sales executive aan te porren tot het beklimmen van de bedrijfshiërarchie. Zij is de klassieke vrouw die het kan verkroppen om in de schaduw van haar man te vertoeven, maar dan op voorwaarde dat die schaduw groot genoeg is. Ook de baas wil Jason wel een duwtje geven - alleen is de vraag waarheen die stomp leidt. Jason is de man die de onpopulaire mail mag rondsturen die de onkosten van de verkopers aan banden legt. Al gauw is hij ook degene die verantwoordelijkheid krijgt over een verkoopequipe - en dus een man moet ontslaan die op twee jaar van zijn pensioen zit. Zijn baas, die alle beslissingen neemt, blijft kreukvrij op de achtergrond. Dergelijke scherpzinnige observaties van het dagelijkse reilen en zeilen binnen de bedrijfsmuren zijn typisch voor de boeken van de Amerikaan Joseph Finder (1958). Met zijn vorige werken, Paranoia (2005) en Bedrijfsongeval (2006), oogstte hij zowel een gigantisch verkoopsucces als lof van de critici. Stilaan kan je geen recensie meer vinden waarin je niet te lezen krijgt: Joseph Finder verwezenlijkt voor de bedrijfsthriller wat bestsellerkanon John Grisham deed voor de rechtbankthriller, Tom Clancy voor de technothriller en Dan Brown voor de relithriller. Finder overtuigt vooral door zijn extreme verhalen op te bouwen met griezelig realistische bouwstenen. De personages, situaties en dilemma's zijn herkenbaar. Hij portretteert personages van vlees en bloed, die worstelen met alledaagse beslommeringen of vervelende kantoorperikelen. Pas door het gegeven door te trekken naar radicale consequenties of te confronteren met een psychopathisch personage, ontpopt zijn roman zich tot een thriller. In Killersinstinct vormt Kurt Semko de knisperende lont van het verhaal. Semko slaagde voor de hardste proeven van de Special Forces. "Ze geven je een uur slaap, en dan maken ze je om twee uur in de nacht wakker voor gevechten van man tegen man. Telkens wanneer er iemand het opgeeft, komt er Another One Bites the Dust uit de luidsprekers. (...) En als je dan geluk hebt, sturen ze je naar een van de ergste schijtgaten van het universum, zoals Afghanistan of Irak. En als je heel veel geluk hebt, zoals ik, naar beide." Steadman helpt Semko aan een baan. "Ik vergeet nooit wie me een dienst heeft bewezen. Dat zul je zien." Wanneer de oorlogsveteraan merkt dat het bedrijfsleven ook oorlog is, neemt hij zijn belofte wel zeer extreem. Dit boek munt evenwel veel minder uit door de plot en de spanning dan door de indringende schildering van het alledaagse front op kantoor, waar ego's en ambities elkaar in hinderlagen lokken. Joseph Finder, Killersinstinct. Luitingh, 351 blz., 18,95 euro.Luc De Decker