Jos De Wael van de gelijknamige transportonderneming Groep De Wael uit Rumst betaalt 105 miljoen frank voor de fabriek van Grace en de bijbehorende gronden (7 hectare) in Puurs. Hier zal een 'trimodaal centrum' voor stukgoedbehandeling uit de grond rijzen.
...

Jos De Wael van de gelijknamige transportonderneming Groep De Wael uit Rumst betaalt 105 miljoen frank voor de fabriek van Grace en de bijbehorende gronden (7 hectare) in Puurs. Hier zal een 'trimodaal centrum' voor stukgoedbehandeling uit de grond rijzen. "Waar water, spoor en wegeninfrastructuur samenkomen, zijn er amper limieten voor transport, overslag, stockage en distributie," aldus De Wael, wiens groep een geconsolideerde omzet haalt van een half miljard frank. Vanuit de computergestuurde cabine van een gloednieuwe loskraan (kostprijs: 80 miljoen frank) toont hij hoe, diep onder hem, het Zeekanaal, de A12 en de spoorlijn Willebroek-Antwerpen elkaar kruisen. "Via het water wordt de wereld bereikbaar," klinkt het. "De spoorweg wordt doorgetrokken rondom het hele terrein. De overslag op vrachtwagens zal vlekkeloos verlopen."Groep De Wael, de kleine palettenhersteller van weleer, biedt vandaag in de driehoek Mechelen, Sint-Katelijne-Waver en Rumst ruim 70.000 vierkante meter volautomatische stockageruimte aan. Momenteel ijvert Jos De Wael voor de uitbouw van Nekkerspoel tot goederencentrum voor het treinverkeer. Het plan ligt sedert 1997 op de tekentafel van de Groep De Wael, Industriebouw Verelst en B. Cargo (NMBS). Jos De Wael hoopt dat dit project, dat door een aantal administratieve formaliteiten op de lange baan werd geschoven, nog voor 2000 operationeel kan zijn. "Historisch gezien is Mechelen - met de eerste verbinding richting Brussel en de werkplaats Het Arsenaal - een stad die het treinvervoer centraal stelt," stelt hij. "Die functie willen we verder uitbouwen." Het Nekkerspoel-project voorziet in een terrein van 150 are voor transportmiddelen, paletten en stukgoederen. Het complex moet de ruimte bieden aan een trein voor de overslag tussen weg- en spoorverkeer. Beproefde software, gekoppeld aan een draadloze datacommunicatie, moet een snelle inventarisering en lokalisering toelaten.De Wael: "Met de uitbouw van Puurs en Nekkerspoel tot multimodale centra willen we bijdragen tot de functie van Mechelen als draaischijf voor Europees goederentransport. Dat kan op korte tijd gebeuren. Er wordt momenteel onderhandeld over samenwerkingsverbanden, zowel met commerciële partners als met de overheid. De kansen liggen voor het grijpen. Als we het nu niet doen, hoeft het niet meer."