Albo is in een nichemarkt actief, en wil dat ook zo houden. Devloo: "Onze sterkte is dat we zowel toeleverancier zijn van grondstoffen als van volledig afgewerkte producten in aluminium. Daarmee zitten we veeleer in het hogere marktsegment."
...

Albo is in een nichemarkt actief, en wil dat ook zo houden. Devloo: "Onze sterkte is dat we zowel toeleverancier zijn van grondstoffen als van volledig afgewerkte producten in aluminium. Daarmee zitten we veeleer in het hogere marktsegment."Albo werd in 1961 opgericht door de vader van de huidige zaakvoerder. Aanvankelijk leverde het bedrijf bouw- en meubelbeslag aan ijzerhandelaren in de streek. "Met de tijd ging Albo zich verder specialiseren in de bewerking van aluminium," zegt Devloo. "Dat ging niet altijd even gemakkelijk. Begin de jaren tachtig stonden we aan de rand van de afgrond. Op een gegeven moment waren tien van de dertien werknemers technisch werkloos."Toen was de verleiding groot om de nichemarkt te verlaten. Devloo: "Doordat Albo in het hogere prijssegment actief was, konden we met relatief hoge marges werken. Maar als zulke bestellingen niet binnenkomen, ben je geneigd goedkopere bulkproducten te vervaardigen. Dat heb ik nooit willen doen, omdat het een verloochening van de core business zou betekenen." Wanneer Albo-klanten grotere bestellingen plaatsen, gaat het bedrijf naar het buitenland. "We beschikken niet over het machinepark om echt grote series te produceren. Albo moet het van de flexibiliteit van het productieproces hebben, waarbij we aan een zeer specifieke vraag moeten beantwoorden." Zoals bij een contract voor de productie en toelevering van poten voor tv-meubels. Die deal betekende een investering van 500.000 euro en meteen werden zes nieuwe werknemers aangeworven. Devloo benadrukt dat die contracten niet het resultaat zijn van een agressieve campagne. "Albo drijft op mond-tot-mondreclame. We doen niet echt aan prospectie. Op die manier kun je vanuit je niche rustig verder groeien."Is het feit dat Albo vooral aan klanten in de streek levert niet de achilleshiel van de onderneming? Als die verdwijnen, stort ook de markt van de aluminiumleverancier ineen. Devloo: "Het bedrijf heeft nog andere pijlen op zijn boog. We halen 33% van de omzet uit eigen producten, zoals brievenkasten, huisnummers en deurknoppen."A.M.