Alle Europeanen gaan bij Sinelco onder het mes

Sinelco levert kappersmateriaal aan duizenden kapperssalons in alle Europese landen. Hoe is het bedrijf zo kunnen groeien? Omdat de topman zijn familieleden uitkocht, de rode loper uitrolde voor durfkapitalisten en de meeste producten in het Verre Oosten laat maken.

Begin mei nam chief executive officer Willy Den- haerynck nog snel even een weekje vakantie in eigen land. Nu is hij klaar voor de verhuizing van zijn bedrijf Sinelco. De familieonderneming vergroeide de voorbije decennia met Oudenaarde, maar neemt straks haar intrek in een nieuw gebouw tien kilometer verderop. Kosten van de investering: 12 miljoen euro.

Waarom uitwijken naar het meer afgelegen Ronse? “We wilden verder kunnen uitbreiden in Oudenaarde, maar er was geen industriegrond onmiddellijk beschikbaar. Drie jaar geleden legde ik mijn vraag al op de tafel van het gemeentecollege, maar een oplossing voor het probleem kwam er niet. In Ronse werd ik in een handomdraai bediend: ze schotelden ons prompt drie hectare voor en we kregen administratief alle medewerking. Ja, dan is de keuze snel gemaakt.”

Sinelco is een nichebedrijf dat met krultangen, borstels en scharen duizenden kapsalons in Europa heeft ver- overd. “Ik kan echt geen land noemen waar we niet actief zijn,” zegt sterke man Denhaerynck op haast verontschuldigende toon. Europa telt volgens de officiële statistieken ongeveer 350.000 kapsalons. Via 1200 distributeurs wordt de meerderheid van die salons gemiddeld eenmaal per maand door Sinelco beleverd. De productcatalogi die Sinelco in 250.000 exemplaren laat drukken en laat vertalen in acht talen, dienen als kompas voor kappers.

CEO Denhaerynck: “Een bestelling die vandaag binnenkomt, wordt bijna overal in Europa de volgende dag uitgevoerd dankzij een overeenkomst met koerier DHL.” Het draait allemaal om logistiek: zorg ervoor dat je het in huis hebt en zorg ervoor dat het snel weer de deur uitgaat. “We zijn een marketingbedrijf met een sterke logistieke basis,” merkt Denhaerynck op. De zogenaamde rotatiesnelheid is groot bij Sinelco en zal nog toenemen wanneer het nieuwe logistieke platform in Ronse van start gaat. Het volledig geautomatiseerde magazijn heeft een opslagcapaciteit van 12.000 palletten.

Als het waar is dat Europa meer en meer evolueert naar een diensteneconomie, is Sinelco daar een sprekend voorbeeld van. Tachtig procent van de producten in de catalogus wordt gefabriceerd in het Verre Oosten. De rest laat Sinelco in onderaanneming maken in Polen en Tsjechië.

Familie eruit, lefgeld erin

Sinelco is een familiebedrijf van de derde generatie. Willy Denhaerynck heeft wel in tempore non suspecto zijn broers uitgekocht. “Het is bekend dat een zware familiale top niet het beste is wat een bedrijf kan overkomen,” zegt de CEO.

Het uitkopen van de familie gebeurde in 1994. Dat was een eerste maar noodzakelijke stap. Vervolgens zocht Denhaerynck naar vreemd kapitaal om de KMO te laten groeien op het vooropgestelde ritme. Kapitaal dat de familie alleen nooit zou kunnen ophoesten. “De brug die ik midden jaren negentig heb geslagen naar de durfkapitalisten, is mogelijk mijn beste managementbeslissing ooit geweest,” zegt Denhaerynck. “Zonder hen stonden we niet waar we nu staan.” Vandaag zit de kapitaalmaatschappij Sofindev (uit de Sofina-stal) voor 53 % in het kapitaal. KBC Investco tekende in voor 30 %. Willy Denhaerynck stelde zich tevreden met 17 % van het kapitaal, maar is verantwoordelijk voor het dagelijks bestuur. Mede op vraag van zijn collega-aandeelhouders. “Als we vandaag de absolute Europese marktleider zijn voor kappersproducten, is dat geen toeval,” zegt de bedrijfsleider. “De chemie tussen de financiële knowhow van de durfkapitalisten enerzijds en onze eigen ondernemersfeeling anderzijds is cruciaal geweest voor ons succes in 33 Europese landen.”

En wat nu? “Dat is de vraag die ons bezighoudt. Ofwel kiezen we voor een operationele partner die ons sterker maakt in de markten waar we nog niet aanwezig zijn. Ofwel moet er een nieuwe financiële transactie komen, met de huidige of met andere financiële partners. Feit is dat we moeten blijven groeien.”

Hoe moet dat gebeuren wanneer je al 6000 referenties in huis hebt? Willy Denhaerynck: “Voor sommige producten, zoals shampoos of kleuringsproducten, zijn kappers nog steeds te afhankelijk van grote multinationals. In die nichemarkten en onder private label kunnen we zeker nog een alternatief bieden. En dan heb ik het nog niet eens over de grotere belangstelling voor alles wat met beauty te maken heeft. Ook daar pikken de kappers een stevig graantje van mee.”

Karel Cambien

“Het is bekend dat een zware familiale top niet het beste is wat een bedrijf kan overkomen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content