De Belgische biermarkt blijft afkalven. Dat blijkt ook duidelijk bij de nv Brouwerijen Alken-Maes, de vennootschap boven bekende merken als Maes, Cristal, Affligem en Grimbergen (die laatste als licentie voor België). De brouwer, met drie brouwerijen in België (Alken, Kobbegem, Opwijk), zag het aantal werknemers stelselmatig dalen. In 2011 telde de brouwer 465 werknemers en 63 uitzendkrachten. Eind 2015 toonde de laatst neergelegde balans 445 werknemers en 39 uitzendkrachten.
...

De Belgische biermarkt blijft afkalven. Dat blijkt ook duidelijk bij de nv Brouwerijen Alken-Maes, de vennootschap boven bekende merken als Maes, Cristal, Affligem en Grimbergen (die laatste als licentie voor België). De brouwer, met drie brouwerijen in België (Alken, Kobbegem, Opwijk), zag het aantal werknemers stelselmatig dalen. In 2011 telde de brouwer 465 werknemers en 63 uitzendkrachten. Eind 2015 toonde de laatst neergelegde balans 445 werknemers en 39 uitzendkrachten. Dat levert de brouwer de dertigste plaats op in de rangschikking 'maatschappelijke bijdrage'. Die meet hoeveel ondernemingen bijdragen aan de samenleving via belastingen, personeelsbijdragen en andere heffingen. In 2015 betaalde Brouwerijen Alken-Maes, met zijn hoofdkantoor in Mechelen, 36 miljoen euro personeelslasten, 17 miljoen euro btw en 8 miljoen euro bedrijfsvoorheffing. De belastingen daarentegen waren vrij beperkt: 26.002 euro, bij een resultaat voor belastingen van 3,7 miljoen euro. Maar dat hoge cijfer was vooral het gevolg van een meerwaarde via uitzonderlijke opbrengsten, die niet wordt belast. Bovendien heeft de brouwer nog 145 miljoen euro aan gecumuleerde fiscale verliezen in de balans, die kunnen worden afgetrokken van latere belastbare winsten. De vraag is of de Belgische biermarkt nog riante winsten zal opleveren voor het nummer twee, na AB InBev. Alken-Maes is sinds 2008 een dochter van Heineken. De Nederlandse brouwer investeerde de voorbije jaren fiks in de merkenversterking, innovaties en het productieapparaat bij de Belgische dochter. Vooral merken zijn een zaak van langetermijnstrategie. "We bouwen nog maar negen jaar aan de merken van Alken-Maes. En dat is relatief kort", zegt gedelegeerd bestuurder Edwin Botterman. "Duvel Moortgat heeft twintig jaar aan het merk Duvel gewerkt. AB InBev heeft decennia aan Jupiler en Stella Artois gebouwd. Als je succesvol wil zijn, zijn sterke merken een vereiste." Maar Edwin Botterman zag in 2016 nog altijd geen verbetering in België. "We deden het iets beter dan de algemene markt, maar we moeten eerlijk zijn: die doet het slecht. Zeker voor pils zijn er bovendien aanhoudende promoties in de supermarkt. De Belg vindt het bijna normaal dat hij pils met een korting koopt." Vandaar een tweede belangrijke pijler: de internationalisering van de Belgische speciale bieren Affligem en Mort Subite. Affligem groeide de voorbije jaren aanhoudend met dubbele cijfers. Die volumes beginnen te wegen in de brouwerij in het Vlaams-Brabantse Opwijk. In 2011 bedroeg de capaciteit 200.000 hectoliter. Die wordt tegen deze zomer verhoogd tot 400.000 hectoliter. Frankrijk blijft de belangrijkste exportmarkt voor Affligem. Naast Affligem explodeert ook de verkoop van het geuzebier Mort Subite. "Op de Belgische markt blijven geuze- en kriekbieren achteruitgaan. Maar onze export van Mort Subite is vorig jaar meer dan verdubbeld", zegt Edwin Botterman. "We verhogen de productiecapaciteit naar 100.000 hectoliter." In totaal investeert Alken-Maes dit en volgend jaar 20 miljoen euro. Wolfgang Riepl