Het minste wat je van de Fiat-groep kan zeggen, is dat ze heel actief zijn, daar in Turijn. Er gaat geen maand voorbij, of we worden vergast op een nieuwe versie, een nieuwe motor of een nieuwe gamma. Nu is het Alfa dat de 166 een serieuze beurt heeft gegeven, zowel esthetisch als technisch.
...

Het minste wat je van de Fiat-groep kan zeggen, is dat ze heel actief zijn, daar in Turijn. Er gaat geen maand voorbij, of we worden vergast op een nieuwe versie, een nieuwe motor of een nieuwe gamma. Nu is het Alfa dat de 166 een serieuze beurt heeft gegeven, zowel esthetisch als technisch. In het verleden deed Alfa Romeo vaak een beroep op grote designmeesters om de lijn van de auto te schetsen of het interieur te bekleden. Maar deze keer was het de eigen studio die de klus klaarde. Wie het resultaat ziet, vraagt zich zowaar af waarom ze het niet altijd zo aan boord hebben gelegd. De lijn van deze Alfa 166 is niet ingrijpend veranderd. Toch getuigt de snoet nu van veel meer persoonlijkheid, met duidelijke en strakke trekken, minder terugvallend op verfijnd chroomwerk. Waar verfijning is weggevallen, komt nu persoonlijkheid in de plaats. Maar de 166 blijft zich onderscheiden, niet het minst dankzij de verzorgde afwerking en de inrichting van het interieur. Niet alleen de vormgeving is veranderd, ook onder de motorkap schuilt nieuws. De 166 is voortaan namelijk ook verkrijgbaar met de V6 van 3,2 liter, boegbeeld van het motorgamma. Maar in Belgenland zal de aandacht vooral naar de krachtiger versie van de vijfcilinder diesel gaan. De Multijet van het huis is nu verkrijgbaar in twee versies: 110 en 120 kW. Het verschil tussen deze twee motoren, gebouwd op eenzelfde blok, zit in de turbolading en een cilinderkop met twintig kleppen voor de krachtigste versie. De eerste ontwikkelt een koppel van 310 Nm bij 1800 omwentelingen per minuut (opm), terwijl de tweede 385 Nm bij 2000 opm haalt. Deze motoren worden standaard gecombineerd met een zesbak. De voeding en ontsteking worden gestuurd door een elektronische cel. Die bepaalt, in een duizendste van een seconde, het ideale moment om de brandstof in te spuiten, afhankelijk van het vereiste vermogen. Het resultaat is een zeer complete verbranding en daardoor ook minder uitstoot en trillingen. Het systeem vereist wel een zeer gesofisticeerde programmering om doeltreffend en perfect te werken. Rijden is ondervinden: de motor is inderdaad uiterst soepel. 385 Nm voor een 2,4 liter is trouwens een koppelwaarde waar we tien jaar geleden niet eens van durfden dromen. Net zoals alle nieuwe dieselmotoren, reageert deze vijfcilinder zeer impulsief. Dat blijkt ook uit de cijfers: voor de kilometer vanuit stilstand zijn amper 29 seconden nodig. De versie met 120 pk zal een veeleisend publiek dat sportief wil rijden probleemloos kunnen verleiden. Qua afwerking kan de klant kiezen tussen twee niveaus: Impression en Distinctive. Christophe