Waarom koopt iemand een Alfa Romeo? Voor de verfijnde mechaniek. Voor een motor die bijwijlen benevelend kan klinken, zelfs als hij diesel drinkt. Voor het sportieve rijgedrag. Voor de algemene vormgeving, de mooie contouren en flitsende lijn. Kortom: omdat hij van auto's houdt en in een auto veel meer zoekt dan functionaliteit en mobiliteit. Alleen is de autowereld al een paar jaar ingrijpend aan het veranderen. Noem het een shift naar meer ratio. De auto beweegt zich voort in een maatschappij die minder permissief is dan, pakweg, twintig jaar geleden. Ondertussen rijden we ook meer, want we zijn mobieler geworden. En de auto is een instrument geworden voor het hele g...

Waarom koopt iemand een Alfa Romeo? Voor de verfijnde mechaniek. Voor een motor die bijwijlen benevelend kan klinken, zelfs als hij diesel drinkt. Voor het sportieve rijgedrag. Voor de algemene vormgeving, de mooie contouren en flitsende lijn. Kortom: omdat hij van auto's houdt en in een auto veel meer zoekt dan functionaliteit en mobiliteit. Alleen is de autowereld al een paar jaar ingrijpend aan het veranderen. Noem het een shift naar meer ratio. De auto beweegt zich voort in een maatschappij die minder permissief is dan, pakweg, twintig jaar geleden. Ondertussen rijden we ook meer, want we zijn mobieler geworden. En de auto is een instrument geworden voor het hele gezin. Dus moet hij ook functioneler. Daar knelde het schoentje bij de Alfa Romeo 156 Sportwagon. Dat was nog eens een sportieve, mooie en sierlijke break. Maar tegelijk was het geen echte break. Alfa tekende de kritiek op het gebrek aan functionaliteit op en stuurde bij voor zijn opvolger, de 159 Sportwagon, die halverwege april in de showroom verschijnt. "We noemen hem Sportwagon, maar eigenlijk is het een break," verkondigde de internationale pr-verantwoordelijke van Alfa bij de persvoorstelling, toen hij de functionele troeven van de nieuwe Italiaan wilde onderstrepen. En we vielen net niet van onze stoel. Een Alfa Romeo die door de marketingjongens wordt geprofileerd als een break, dat is inderdaad de omgekeerde wereld. Terwijl de boodschap van een autobouwer als Alfa eigenlijk zou moeten zijn: iedereen bekijkt hem als een break, maar het is eigenlijk een sportieve gezinswagen. Of hoe een evoluerende markt, en de nood om te overleven en dus bij een breder publiek te gaan verkopen, het discours van een autoconstructeur kan veranderen. En wat is nu het schattige in dit verhaal? De Alfa 159 Sportwagon is helemaal geen echte break. Het is wel een echte Alfa Romeo. Heerlijk om mee te rijden, een interieur dat verfijning en liefde voor auto's ademt, en zelfs een verhoogd niveau van kwaliteit verraadt. En dan is er die agressieve snuit, en een vloeiende lijn die van voor tot achteraan het oog blijft strelen. Je kijkt ernaar en wil lyrisch worden. Zoals het hoort, bij een Alfa. Ook het rijgedrag is onversneden Alfa. Je stuurt het ding gezwind door snelle bochten, als een trein, op een chassis dat uitstekend is afgeveerd, en bij hoge snelheden op de autoweg waan je je in een TGV. Ja, een echte Alfa. Hoe hard de Italiaanse marketingjongens hem ook een break willen noemen. Ten bewijze: enerzijds is de koffer groter geworden dan bij de voorganger, anderzijds is er geen vlakke laadvloer als de achterbank neergaat en is de laaddrempel meer dan 20 centimeter hoog. Met andere woorden: functionaliteit geofferd op het altaar van de rijdynamiek (constructie van de achterophanging) en design (vormgeving van achtersteven). Gelukkig maar, want de 159 Sportwagon kan zijn roots niet verhullen. En ook dat is zoals het hoort. MOTOR: 1.9 JTD 16v turbodiesel viercilinder. VERMOGEN EN KOPPEL: 150 pk en 320 Nm. PRESTATIES: topsnelheid 208 km/u, van 0 tot 100 km/u in 9,6 s. VERBRUIK PER 100 KM: (volgens constructeur) 6,1 l. MILIEU: 162 gr CO2/km. BASISPRIJS: vanaf 28.900 euro. Andere dieselversies: 1.9 JTD met 136 pk of 115 pk, en een 2.4 JTD van 200 pk. Benzineversies: 1.9 van 160 pk, 2.2 van 185 pk en een 3.2 V6 van 260 pk. Bloedmooie auto. +++ Rijgedrag. +++ Hoge laaddrempel koffer. -