Alfa Romeo 156

Op 9 oktober 1997 werd de Alfa 156 gelanceerd. Al vlug werd duidelijk dat Walter de Silva zowat de belangrijkste Alfa Romeo sedert het einde van de Tweede Wereldoorlog had ontworpen: amper vier maanden na de lancering waren al meer dan 90.000 wagens verkocht. Het Italiaanse merk had plots weer een kaskraker in huis.

Qua koetswerk- en interieurdesign behoren de 156 Berline en Sportwagon zonder meer tot de mooiste auto’s van het ogenblik. Om de marktpositie nog te verstevigen, lanceert Alfa dit jaar een ‘nieuwe’ 156. Aan de koetswerklijn werd bijna niets gewijzigd, maar onderhuidse veranderingen zijn er wél. Samengevat kunnen we stellen dat de nieuwe 156 (modeljaar 2002-2003) nog betere prestaties neerzet, nog veiliger is en nog meer comfort en rijplezier biedt. Ook het interieur werd opgefleurd en oogt exclusiever en sportiever.

Qua motortype zal de 2.0 JTS van 163 pk de nieuwe trendsetter worden. De 2.0 JTS accelereert van 0 tot 100 km/u in 8,2 seconden, verbruikt 8,6 liter benzine per 100 km en haalt een topsnelheid van 220 km/u. Met manuele vijfversnellingsbak kost de 156 JTS Berline 25.350 euro, maar wij genoten meer van de versie met Selespeed-automaat (manueel vanop het stuur bedienbaar), die vanaf 26.500 euro verkrijgbaar is.

De introductie van de JTS-benzinemotor zou ongetwijfeld de belangrijkste nieuwigheid in het gamma zijn, ware er niet de gelijktijdige lancering van de 156 ‘ GTA‘. Met de GTA – zowel in Berline als Sportwagon – knoopt Alfa aan bij de sporttraditie uit de jaren zestig. Toen stonden Alfa-rijders vaak op het ereschavotje na overwinningen in rally’s en uithoudingsraces. Hun machine: de Alfa Giulia Sprint GTA (170 pk).

Op het parkoers van de beruchte Targa Florio-race in Sicilië ondervonden wij dat de GTA’s (van 40.650 euro tot 43.300 euro) loepzuivere sportwagens zijn: ze kleven aan de weg en zetten prestaties neer om ‘u’ tegen te zeggen. Oordeel zelf: de 156 GTA sprint van 0 naar 100 km/u in 6,3 seconden en haalt een topsnelheid van 250 km/u. Opvallend zijn het verlaagde koetswerk met zijschorten, de brede wielkasten en banden, de uitzonderlijke wegligging, het uitstekende remgedrag, de haarscherpe bestuurbaarheid, de soepelheid en het vermogen (250 pk) van de nieuwe 3.2 V6. De krachtbron wordt standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, maar is ook beschikbaar met Selespeed-automaat. De computerlogica die Selespeed beheert, is afkomstig uit de F1 en laat toe bliksemsnel te schakelen in alle toerentalregimes.

Patrick op de Beeck [{ssquf}]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content