De motorwereld kent steeds meer stromingen: er zijn de sportieve, volledig gestroomlijnde motoren, de custombikes, de off-roadmachines, de toermotoren, de basic-motoren en de sportieve licht- tot niet-gestroomlijnde motoren. Tot voor kort was de laatste categorie het domein waarin Suzuki zich genesteld had met de Bandit. Dit jaar kwamen daar de Honda CB 600F en de Yamaha FZS 600 Fazer bij. Motoren die zich kenmerken door een pitt...

De motorwereld kent steeds meer stromingen: er zijn de sportieve, volledig gestroomlijnde motoren, de custombikes, de off-roadmachines, de toermotoren, de basic-motoren en de sportieve licht- tot niet-gestroomlijnde motoren. Tot voor kort was de laatste categorie het domein waarin Suzuki zich genesteld had met de Bandit. Dit jaar kwamen daar de Honda CB 600F en de Yamaha FZS 600 Fazer bij. Motoren die zich kenmerken door een pittige motor, veelal een exemplaar dat ook in de supersportversies hangt, maar dan een weinig teruggetuned is. De duurste van de drie is de Yamaha (kostprijs 279.900 frank). Hij onderscheidt zich van de andere twee naakte sportievelingen door een stuurstroomlijn. De motor ziet er fraai uit: een strak zwartgespoten frame en een zwart motorblok met chroomaccent op de cilinders en cilinderkop. Hij geeft een goede eerste indruk. Al binnen enkele kilometers krijg je het gevoel dat je hem door en door kent. Het stuur, een echt toerexemplaar, ligt lekker in de hand, waardoor je redelijk rechtop zit. De voetsteunen staan ietwat naar achteren, wat niet echt comfortabel is op lange ritten. De stuurstroomlijn haalt wel de winddruk van de romp weg, maar stuurt de wind recht naar het hoofd waardoor dat soms mee gaat bewegen.De 95 pk tellende viercilinder motor (met waterkoeling) is soepel. Tot zo'n 7000 toeren per minuut is het een rustige toermotor. Maar de krachtbron kan veel meer aan. Het rode gebied op de toerenteller begint immers pas bij 12.500 toeren per minuut. Als je flink gas geeft en de naald zich beweegt naar dat rode gebied, produceert de Yamaha een huilend geluid en gaat hij goed vooruit. Op de autoweg kan je van die kracht gebruikmaken om snel in te halen. In de zesde versnelling bij 6000 à 7000 toeren bedraagt de snelheid tussen 120 en 130 kilometer per uur.Op bochtige wegen kan de Fazer ook goed uit de voeten en in bochten op autosnelwegen (op- en afritten) geeft hij bij normale wettelijke snelheden geen krimp. Wel voelde de motor niet makkelijk aan op kleine rotondes, waar je hem van de ene bocht in de andere moet kunnen 'gooien'. De FZS is met drie schijfremmen uitgerust. Die zorgden voor een zeer goede vertraging, ook bij regenweer. De motor toonde zich niet al te dorstig: bij normale snelheden verbruikte hij vijf à zes liter op honderd kilometer. Dat geeft met de achttien-litertank een actierradius van zo'n 300 kilometer. Niet dat je 300 kilometer aan een stuk op de Fazer blijft zitten. Het zadel is vrij hard en dat merk je op lange ritten.AD VAN POPPEL