Toen Agfa vorige week zijn halfjaarresultaten voorstelde, was alvast één ding duidelijk: de digitale fotografie zit in de lift. Dat laat zich bij de groep in Mortsel het sterkst voelen in de tak Consumer Imaging, met daarin de verkoop van films, fotopapier en labmateriaal. De omzet van die bedrijfstak zakte zomaar eventjes 17,1 % tegenover vorig jaar. Gelukkig verlegde Agfa enkele jaren geleden zijn focus en h...

Toen Agfa vorige week zijn halfjaarresultaten voorstelde, was alvast één ding duidelijk: de digitale fotografie zit in de lift. Dat laat zich bij de groep in Mortsel het sterkst voelen in de tak Consumer Imaging, met daarin de verkoop van films, fotopapier en labmateriaal. De omzet van die bedrijfstak zakte zomaar eventjes 17,1 % tegenover vorig jaar. Gelukkig verlegde Agfa enkele jaren geleden zijn focus en haalt het wel winst uit de groei van zijn activiteiten in de medische beeldvorming. Ook bij de Oost-Vlaamse fotofinisher Spector voelen ze de digitalisering, maar lijkt de terugval minder spectaculair. "Wij teren natuurlijk niet zo hard op de verkoop van filmrolletjes," zegt woordvoerder Chris Van Raemdonck. "Gratis filmpjes horen bij ons marketingplan." De belangrijkste bron van inkomsten voor Spector zijn de fotoafdrukken. Die zijn blijkbaar minder gevoelig aan de digitale revolutie. Cijfers mag Spector nog niet geven omdat het op de beurs noteert en pas op 11 september 2003 met zijn voorlopige resultaten op de proppen komt. Toch laten de Wetterse ontwikkelaars verstaan dat de volumes van analoge fotoprints stabiel blijven en dat het aantal afdrukken van digitale beelden spectaculair stijgt. Die trend bevestigt ook concurrent Cewe Color. Daar steeg het aantal digitale prints van 9,6 miljoen in de eerste jaarhelft van 2002 naar 45,3 miljoen de eerste zes maanden van dit jaar. Het gaat dan nog altijd maar om 2,9 % van het totaal afgedrukte beelden. Volgens Van Raemdonck kwam de digitalisering echt op gang in december 2002 toen de verkoop van digitale camera's explodeerde. "Het is niet alleen voor de consumenten maar ook voor ons een leerproces," geeft hij toe. "We gaan ervan uit dat er altijd afdrukken zullen worden gemaakt." Ondertussen bouwt Spector ook zijn retailstrategie uit. Zo kondigde het Wetterse bedrijf vorige week de overname van Positif photoGroup aan. Dat is een inkooporganisatie van fotohardware voor zelfstandige fotografenwinkels. Diezelfde hardwarestrategie probeert het al enkele jaren via de elektronicaketen Photo Hall te voeren. Sinds vorige zomer is ook die volledig in handen van Spector. R.B.