AG Real Estate start charmeoffensief

AG Real Estate werkt een dienstenprogramma uit om de huurders van zijn kantoorgebouwen aan zich te binden. De kantooreigenaar herziet ook de samenwerking met de makelaars.

De kantoormarkt in Brussel zit al enkele jaren in ademnood. Kantooreigenaars moeten zich daardoor veel proactiever opstellen. AG Real Estate, een dochter van de verzekeringsmaatschappij AG Insurance, heeft die boodschap begrepen. Het werkte het Tenant Retention-programma uit. “De kantoormarkt is er de jongste jaren aanzienlijk gekrompen, wat maakt dat de klant-huurder meer dan ooit centraal staat in onze asset- en propertyactiviteiten”, zegt Amaury de Crombrugghe, head of office & warehouse portfolio bij AG Real Estate. “De bedoeling van ons programma is de huurders aan ons te binden en te vermijden dat ze elders gaan zoeken wat wij hun kunnen aanbieden, in hetzelfde gebouw of in een ander pand uit onze portefeuille.”

AG Real Estate wil de relatie met de gebruikers van de kantoorgebouwen hechter maken door transparanter samen te werken, vooruit te lopen op hun bekommernissen en zijn dienstenaanbod te verbeteren, maar zonder de reële kosten te verhogen.

Proefstation

Op het Stephanieplein in Brussel richtte AG Real Estate daarvoor een soort proefstation in. In dat nieuwe onthaalcentrum kunnen de gebruikers van de historische AG-gebouwen rond het Wilcherscomplex terecht voor conciërgediensten. “Wij hebben onderhandeld met het bedrijf dat instaat voor het onthaal, waardoor onze klanten meer diensten krijgen voor dezelfde huurprijs. Binnenkort breiden we dat aanbod van dergelijke ‘nabijheidsdiensten’ uit met een ‘AG Community’-getrouwheidskaart. Die wordt in de loop van de tijd aangepast om ook de expertise van de andere activiteiten van de groep te omvatten: parkings, mobiliteit, verzekeringen, winkelcentra, enzovoort. Het resultaat zal zijn dat onze klanten — behalve van het gewone gebruik van de werkruimte — van een reeks voordelen kunnen genieten”, legt De Crombrugghe uit.

AG Real Estate voert ook vergevorderde gesprekken met dienstverleners als Regus, Interparking of Aspria. De bedoeling is partnerships op te zetten om proximiteitsdiensten op maat aan te bieden. “Het gaat om de combinatie van een groot aantal kleine ervaringen. We vinden het warm water niet opnieuw uit, maar combineren het totale aanbod van AG met de goede toepassingen die we elders aantreffen”, legt De Crombrugghe uit. Door samen te werken, gaat AG Real Estate ook op zoek naar schaalvoordelen. Zo zijn er onder meer samenwerkingsplannen met AXA, een andere lokale eigenaar, die overigens structureel partner is in het Parc de l’Alliance (Eigenbrakel).

Makelaars

AG Real Estate herbekijkt ook zijn samenwerking met makelaars. In plaats van louter de verhuur op zich te nemen, moeten die evolueren naar een actievere schakel in de marketing van gebouwen. De makelaars zullen ook vergoed worden als ze een knipperlichtrol spelen. “We vergoeden hen als ze ons verwittigen wanneer een huurder van plan is elders zijn tenten op te slaan. Vervolgens betrekken we hen bij de heronderhandeling van het huurceel”, meldt De Crombrugghe.

PHILIPPE COULÉE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content