1. De coronacrisis heeft ook de autosector serieus besmet. Bij Ford ligt de Europese productie minstens tot 4 mei helemaal stil. Over de impact op de invoering van de 95 gramregel is het nog koffie...

1. De coronacrisis heeft ook de autosector serieus besmet. Bij Ford ligt de Europese productie minstens tot 4 mei helemaal stil. Over de impact op de invoering van de 95 gramregel is het nog koffiedik kijken. Wel is duidelijk dat een monsterboete aan het eind van het jaar voor wie de norm niet haalt, in combinatie met de coronacrisis, fataal kan zijn voor sommige constructeurs. Achter de schermen lopen geruchten over het uitstel van de 95 gramregel. 2. Komt er geen uitstel, dan houden analisten rekening met een ander scenario: dat er eind 2020 serieuze solden komen in de autosector, en dan vooral van modellen die interessant zijn om de gemiddelde CO2-uitstoot van een merk naar beneden te halen: volledig elektrische auto's of hybrides zoals de Ford Explorer. 3. Ford kan een uitstoot van 66 gram CO2 voorleggen, onder andere dankzij een volledig elektrisch rijbereik van 40 kilometer. Maar dat is een officieel cijfer. In de praktijk zal dat zeker 10 à 20 procent lager liggen.