November is wel eens een slechte maand in België. Op 11 november 2001 ging Sabena failliet. Op 21 november 2006 kondigde Volkswagen tot 4000 ontslagen aan in Brussel. Twee industriële monumenten werden weggevaagd.
...

November is wel eens een slechte maand in België. Op 11 november 2001 ging Sabena failliet. Op 21 november 2006 kondigde Volkswagen tot 4000 ontslagen aan in Brussel. Twee industriële monumenten werden weggevaagd. Maar vandaag blaakt een van die twee monumenten alweer van gezondheid. De luchtvaartdoorstart Brussels Airlines sukkelt weliswaar verder, en kreunt onder de keiharde concurrentie in het luchtruim. Die concurrentie is al even hard in de West-Europese autowereld, waar het bij Ford, Opel en Peugeot winstwaarschuwingen en zelfs ontslagen regende. Boven Ford Genk hangen plots donkere wolken. De grootste werkgever van Limburg mag de nieuwe modellen bouwen van Mondeo, Galaxy en S-Max. Dat zou werk verzekeren tot 2020. Maar de productie van de nieuwe Mondeo, gepland vanaf maart 2013, is voor onbepaalde termijn uitgesteld. Ford verwacht in Europa een verlies van ruim één miljard dollar. Een saneringsronde volgt. Niets van dat alles bij Audi in Brussel. 2011 was het beste jaar in de geschiedenis van de premiumdochter van Volkswagen Groep. In het eerste kwartaal van 2012 bleef de verkoop in West-Europa stabiel, terwijl de hele markt met 7 procent daalde. De fabriek in Brussel surft mee op die succesgolf. Het resulteerde in een productie van 117.225 A1's in 2011. In het eerste kwartaal ging de productie nog eens met 1 procent vooruit, naar 33.940 wagens. De verkoop zakte weliswaar met 5 procent (29.556). Maar Audi verwacht de volgende maanden beterschap en een versnelde verkoop, want in februari werd het nieuwe vijfdeurssportmodel (A1 Sportback) gelanceerd. Sinds 2007 investeerde Audi al 570 miljoen euro in Vorst. Een probleem is wel de zoektocht naar personeel. Bij Volkswagen Brussel werkten in 2001 nog 6021 werknemers. Dat is fiks meer dan de 2384 bij Audi vandaag. Maar ook deze onderneming kampt met de schaarste aan technisch geschoolde mensen. Daarom startte Audi een samenwerking met scholen in Halle en Sint-Pieters-Woluwe. Jongeren krijgen een twee- tot driejarige opleiding, op maat van de onderneming. Volgens het geprezen duale Duitse opleidingssysteem. Want de Duitse fabrieksdirecteur van Audi, Gerhard Schneider, vindt het Belgische onderwijs te theoretisch en te weinig toegespitst op industriële activiteiten. Schneider gelooft in de toekomst van de industrie in België. Dat komt ook door de looninlevering bij Audi. Het resterende personeel mocht blijven, voor 20 procent minder loon dan bij het vroegere Volkswagen en een flexibelere arbeidsregeling. Als de vraag hoog is, kan er tot 48 uur per week worden gewerkt. Bij een dalende markt, gaat het aantal werkuren omlaag. Voor die vlijt en de recordcijfers van Audi werd het personeel beloond. Naast een jaarbonus in 2011 van 693 euro per werknemer, kwam daar in mei nog eens 2500 euro bovenop. W.R.