Meer dan de helft van de Vlaamse technologiebedrijven verwacht een belangrijke impact van de digitalisering op het businessmodel, concludeerde Agoria uit een enquête. De technologiefederatie wil dat de maakbedrijven nog meer inzetten op digitalisering. Ze organiseerde vorige week een evenement voor de CEO's en het topkader van de sector over het thema, met onder meer Dries Buytaert als gastspreker.
...

Meer dan de helft van de Vlaamse technologiebedrijven verwacht een belangrijke impact van de digitalisering op het businessmodel, concludeerde Agoria uit een enquête. De technologiefederatie wil dat de maakbedrijven nog meer inzetten op digitalisering. Ze organiseerde vorige week een evenement voor de CEO's en het topkader van de sector over het thema, met onder meer Dries Buytaert als gastspreker. Agoria zette ook Wabco (bekend van Transics) en Ridley Bikes in de kijker, twee bedrijven die hun bedrijfsvoering de voorbije jaren fors hebben vertimmerd. Ridley moet als kmo opboksen tegen Trek en andere grote spelers die miljoenen fietsen per jaar produceren. Via digitalisering proberen ze meer toegevoegde waarde te leveren. "We willen de beste fiets maken en leveren bij de klant", zegt CEO Jochim Aerts. "Die laatste activiteit hebben we grondig gedigitaliseerd, en met succes. De sleutelwoorden waren klantentrouw en personalisering van het aanbod. Onze fabriek is nu meer gedigitaliseerd. Samen met de dealers streven we één groot doel na: de consument beter en sneller dan ooit bedienen en zo dichter bij de klant staan." "Met de mogelijkheden van de digitalisering kunnen we de ervaringen van onze klanten veel beter opvolgen: hoeveel kilometers ze malen, of de problemen komen door de fietsketting of de banden en of ze een attribuut willen aankopen. Veel amateurfietsers schrikken ervoor terug direct te investeren in een duurdere fiets. Via de digitale weg stellen we ook een huurformule voor en kunnen we zwart op wit bewijzen dat onze fietsen naar betere prestaties leiden. Die vorm van digitale communicatie zorgt ervoor dat op lange termijn meer mensen voor Ridley kiezen. Digitale klantenbinding in de praktijk. Wij kunnen uitmuntende fietsen blijven maken en de klant kan ervan blijven dromen zijn ultieme doel te bereiken." Jochim Aerts heeft de interne organisatie bij Ridley op de digitale transformatie afgestemd. Noem het maar een nieuw businessmodel. "De grote uitdaging bestond erin iedereen met elkaar in contact te brengen", zegt Aerts. "Ondanks de vaardigheden in huis, konden we dat niet alleen aan. Advies van externe experts is een must. We willen niet de BlackBerry (een van de eerste smartphoneproducenten, nvdr) van de sector zijn, die denkt alles alleen te kunnen en alles beter te weten. We hebben gezien wat met BlackBerry is gebeurd na de iPhone van Apple: van top naar flop." "Om de polsslag van de markt nog beter te voelen, hebben we samen met andere kmo's Bike Valley opgericht, een samenwerkingsverband. Dankzij onder meer een intense samenwerking met een O&O-lab verleggen we de grenzen van de technologie. Dat erkennen nu zelfs de Amerikanen. Vroeger gingen ze voor windtunneltests steevast naar Taiwan. Nu naar Bike Valley in Limburg." K.C.