Vanuit Brussel probeert Bernard Perelsztejn de wereld te veroveren met een nieuwsbrief. Aan hotels levert hij een A4'tje waarin in een notendop de actualiteit te lezen staat: economie, politiek, sport, cultuur... Elke dag opnieuw, met uitzondering van het weekend, ligt Good Morning News ergens in de wereld te wachten in de lobby van de hotels.
...

Vanuit Brussel probeert Bernard Perelsztejn de wereld te veroveren met een nieuwsbrief. Aan hotels levert hij een A4'tje waarin in een notendop de actualiteit te lezen staat: economie, politiek, sport, cultuur... Elke dag opnieuw, met uitzondering van het weekend, ligt Good Morning News ergens in de wereld te wachten in de lobby van de hotels. Wat tien jaar geleden werd opgestart als een dienst voor Belgische hotels, is inmiddels uitgegroeid tot een product dat in alle uithoeken van de wereld terug te vinden is. Er worden dan ook acht edities uitgebracht: een Amerikaanse, Duitse, Spaanse, Britse, Franse, Italiaanse, Portugese en Japanse. De nieuwsbrief van Perelsztejn ligt in 750 hotels in circa 65 landen. Dat kunnen zowel tweesterrenhotels als vijfsterrenhotels zijn. "Een van de problemen bij de internationale hotelketens is dat je in elk land opnieuw moet onderhandelen met het hotelmanagement," zegt Perelsztejn. "Het is niet zo dat een abonnement bij één Hilton-hotel je automatisch toegang verstrekt tot de andere Hiltons in de wereld. Anders was onze nieuwsbrief nog veel breder verspreid." Perelsztejn heeft welgeteld één abonnement op de permanente nieuwslijn van het Franse persagentschap AFP. Daarmee opent hij al een aardig nieuwsvenster op de wereld. Dat basispakket vult hij aan met specifieke informatie die hem wordt aangereikt door zijn netwerk van acht freelance correspondenten in de wereld. Die zorgen ook voor de vertalingen van de nieuwsbrief. Alle edities worden gecentraliseerd in Brussel en van daaruit gemaild naar de hotels. Die betalen voor hun abonnement 750 euro per jaar. Good Morning News, dat kan rekenen op de structurele sponsoring van de Amerikaanse telecomgigant AT&T, zal dit jaar goed zijn voor een omzet van zo'n 265.000 euro. De laatste hotelveroveringen gebeurden op de Malediven en op de Seychellen. "Meestal contacteren de hotelmanagers ons zelf, omdat ze het product elders hebben gezien," zegt Bernard Perelsztejn. In de toekomst wil hij ook doorbreken in de Russische hotels en zijn nieuwsbrief zeven dagen op zeven laten verschijnen. Karel CambienVoor 750 euro per jaar kunnen hotels zich abonneren op Good Morning News.