Achterblijver met potentieel

Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

Compagnie des Alpes, een uitbater van mondaine skioorden en pretparken, heeft de jongste jaren behoorlijk wat van zijn pluimen gelaten. Een strategische denkoefening moet het tij keren.

Compagnie des Alpes werd in 1989 opgericht om skioorden te exploiteren. Tegenwoordig is de groep eige- naar van elf skigebieden en heeft ze een minderheid in nog eens vier. Onder meer de wereldvermaarde Franse skigebieden van La Plagne, Tignes, Les Arcs, Méribel, Val d’Isère en Avoriaz behoren tot haar portefeuille.Sinds 2001 baat de groep ook pretparken uit. Daarvan heeft ze er veertien in eigendom. In zeven andere heeft ze een meerderheid.

De groep had jarenlang een groeiprofiel, maar dat is de jongste jaren volledig verdwenen. De skistations zijn al enige tijd geen groeiverhaal meer. Het aantal bezoekers slinkt er en door de opwarming van de aarde lijden ze onder grilliger klimatologische omstandigheden. De pretparken ondervinden de gevolgen van de langdurige recessie in Europa. De parken trekken minder bezoekers aan, en wie wel komt, geeft minder uit.

Compagnie des Alpes zag zijn omzet in het seizoen 2012-2013 (afgesloten op 30 september 2013) met een magere 0,1 procent groeien, tot 678 miljoen euro. De bedrijfswinst zakte naar 49,3 miljoen euro, een daling met 18 procent. Na verrekening van 20,3 miljoen euro waardeverminderingen bleef nog 1,9 miljoen euro nettowinst over, liefst 93 procent minder. Het dividend werd geschrapt.

De groep kondigde een strategische denkoefening aan om opnieuw aan te knopen met rendabele groei. In het eerste semester van het boekjaar 2013-2014 (dat liep van 1 oktober 2013 tot 31 maart 2014) dikte de omzet met 1 procent aan tot 412,0 miljoen euro. Ruim 80 procent van de omzet komt in die periode van de skigebieden, waar de activiteit met 1,4 procent afnam. Dat is te verklaren doordat de paasvakantie dit jaar laat viel en dus niet meegerekend is in de cijfers van het eerste semester. De bedrijfswinst steeg met 3,2 procent tot 79 miljoen euro en het nettoresultaat klom zelfs 12,3 procent hoger (van 38,2 naar 42,9 miljoen). Snoeiwerk in de kosten van de pretparken werpt zijn vruchten af.

Maar daarmee is de grote ommekeer nog niet gerealiseerd. Het ‘Alpen’-aandeel blijft een zware achterblijver. Over de afgelopen drie jaar bracht het aandeel 41 procent minder op dan de CAC40-index. Positief is dan weer dat de markt het aandeel heeft uitgespuwd, waardoor het tegen een zeer lage waardering noteert: amper 0,5 keer de boekwaarde, en minder dan 5 keer de verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda). De verwachte koers-winstverhouding van 15,5 weerspiegelt de lage winstgevendheid.

Als de strategische denkoefening uitmondt in een geloofwaardig plan om de rendabiliteit te herstellen én als het consumentenvertrouwen in West-Europa nog wat aantrekt, dan is dit een koopwaardige kanshebber.

DANNY REWEGHS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content