"Had ik geweten wat me hier te wachten stond, dan was ik er waarschijnlijk niet aan begonnen," zegt Werner Krott, een jaar nadat hij aan het roer kwam bij de virtuele visveiling Pefa.com. "En toch heb ik er geen spijt van. Het afgelopen jaar is één van de intensiefste uit mijn carrière. Bovendien heb ik ontzettend veel geleerd."
...

"Had ik geweten wat me hier te wachten stond, dan was ik er waarschijnlijk niet aan begonnen," zegt Werner Krott, een jaar nadat hij aan het roer kwam bij de virtuele visveiling Pefa.com. "En toch heb ik er geen spijt van. Het afgelopen jaar is één van de intensiefste uit mijn carrière. Bovendien heb ik ontzettend veel geleerd." De burgerlijk ingenieur had een verleden bij grote ondernemingen zoals het voedingsconcern Vandemoortele en bouwmaterialengroep Koramic. Een jong groeibedrijf leiden was nieuw. Bovendien boeide internet hem en geloofde hij in de nichestrategie van Pefa. "Hier kunnen bijleren was één van mijn drijfveren," geeft Krott toe. "Internet verandert de wereld. Als Pefa niet lukte, dan had ik nog altijd onschatbaar veel ervaring opgedaan." Toen Krott in april 2001 het roer in handen kreeg, zat Pefa volop in een tweede financieringsronde (van 6,5 miljoen euro). Blikt Krott terug: "Mijn rol was beperkt. Het investeringsklimaat was al niet meer zo rooskleurig. Dat een ervaren manager aan boord kwam, bleek een troef."Pefa hertekent de aanvoer en logistiek van verse wilde vis. De sleutel in die beweging is een softwaregestuurde veilingklok die een netwerk van visveilingen met elkaar verbindt. Volgens het businessplan moest Pefa zeer snel groeien. Maar dat liep anders. "Iedereen had de opdracht onderschat," beseft Krott. "We moesten het businessplan grondig bijsturen. De internationalisering van de visveilingen verloopt trager dan verwacht. We hebben ons inkomstenmodel en de definitie van onze klanten aangepast."De heroriëntering van het bedrijf had ook gevolgen voor de interne organisatie. Begin 2001 telde Pefa veertig werknemers. Ongeveer de helft zat in de commerciële buitendienst. Dure jongens, volgens Krott. "Dat rendeerde niet. Tussen het eerste contact met een visveiling en het uiteindelijke contract spreidt zich een periode van twee jaar uit.We moesten de buitendienst inkrimpen en de binnendienst versterken. Dat bracht het aantal personeelsleden op 21."De afslanking had nog een andere reden. Pefa is een internetbedrijf. Geheel in de sfeer van de webeconomie, ronkte het aanvankelijk van first mover advantage en was omzet belangrijker dan rendement. Dat veranderde onder Krott. "In april 2001 werd er nog van uitgegaan dat we in 2002 onze omzet zouden verdrievoudigen. In de praktijk ligt dat veel dichter in de buurt van een verdubbeling. Maar we hebben nu de kosten beter onder controle." Het staat in de sterren geschreven dat Krott vroeg of laat opnieuw de stuurman van een groter schip wordt. "Ik heb nu bewezen dat ik crisismanagement aankan," vindt hij. "Maar een voltijdse crisismanager wil ik niet worden. Voor mij is hoppen van de ene crisis naar de andere te afstandelijk. Ik moet me kunnen hechten aan de mensen en het bedrijf."R. B. [{ssquf}] "Had ik geweten wat me hier te wachten stond, dan was ik er waarschijnlijk niet aan begonnen. En toch heb ik er geen spijt van."