Snow is het meest verkochte bier in China en zo ook het meest verkochte bier in de wereld (zie tabel). Maar buiten China kent nauwelijks iemand het merk. Snow is misschien wel het beste voorbeeld van hoe lokaal de biermarkt is gebleven, ondanks de consolidatie in de sector.
...

Snow is het meest verkochte bier in China en zo ook het meest verkochte bier in de wereld (zie tabel). Maar buiten China kent nauwelijks iemand het merk. Snow is misschien wel het beste voorbeeld van hoe lokaal de biermarkt is gebleven, ondanks de consolidatie in de sector. AB InBev heeft in China zelf al lokale kampioenen: de merken Harbin en Sedrin. Daarnaast kent AB InBev in China een sterke groei met de (internationale) premiummerken Budweiser, Hoegaarden en Stella Artois. AB InBev verkocht vorig jaar bijna 75 miljoen hectoliter bier in China, en zag zijn marktaandeel groeien naar 19 procent. Daarmee is het in China het nummer drie, na Tsingtao en de marktleider Snow. Jaarcijfers voor 2015 zijn nog niet bekend, maar in 2014 fietste de eigenaar van Snow, China Resources Snow Breweries, naar een volume van meer dan 118 miljoen hectoliter. Daarmee heeft het een kwart van de markt. China Resources Snow Breweries is in handen van China Resources Enterprise (51%) en SABMiller (49%). China Resources Enterprise koopt nu voor 1,6 miljard dollar (12,4 miljard Hongkongse dollar) het belang van SABMiller in Snow. Dat lijkt een klein overnamebedrag. China Resources Enterprise boekte met zijn Snow-brouwerijen in 2014 een brutowinst van 4,35 miljard Hongkongse dollar. AB InBev betaalt voor de overname van SABMiller ongeveer dertien keer de ebitda van SABMiller. Maar China Resources Enterprise vindt niet dat het een spotprijs betaalt. SABMiller, dat sinds 1994 met de joint venture actief is in China, betaalde 6 miljard Hongkongse dollar voor zijn 49 procent in de Snow-brouwer. De verkoopprijs ligt ruim dubbel zo hoog. En de intrinsieke waarde (activa minus verplichtingen) van de Snow-brouwerijen bedroeg eind 2014 iets meer dan 27 miljard Hongkongse dollar. AB InBev vangt bijna 46 procent van dat bedrag voor een onderneming waarin het een minderheidsbelang van 49 procent zou hebben gehad. Belangrijker nog is dat de Chinese mededingingsautoriteiten de overname zouden hebben geweigerd. De combinatie zou een grote dominante speler doen ontstaan met zowat 43 procent marktaandeel. Toen AB InBev in 2008 Anheuser-Busch kocht, nam het ook brouwerijen in China mee over. De Chinese autoriteiten gingen toen enkel akkoord op voorwaarde dat AB InBev in de toekomst geen belang zou nemen in China Resources Snow Breweries. Bovendien zou AB InBev met Snow een rechtstreekse concurrent van de eigen merken Harbin en Sedrin hebben binnengehaald. De combinatie van die drie merken zou het wel heel moeilijk hebben gemaakt. WOLFGANG RIEPL